Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113 Bilag 14
Offentligt
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 15/14322
Ændringsforslag
til 2. behandlingen af
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte, integrations-
loven og forskellige andre love
(Kontanthjælpsloft, 225 timers regel, ferie til uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere m.v.) –
L 113
Af
beskæftigelsesministeren, ...:
Til § 1
1)
I det under
nr. 4,
foreslåede
§ 13 f, stk. 7,
indsættes efter 2. pkt.:
”Bliver en ugift person gift, beregnes hjælpen til personen fortsat efter 1. pkt., indtil ægteparret som
par har modtaget hjælp i sammenlagt et år inden for 3 år, jf. stk. 1, nr. 1, eller stk. 3, nr. 1.”
[Præcisering vedrørende beregningen af hjælpen til ugifte personer, der bliver gift, og som ikke
opfylder kravet om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåne-
der]
2)
I det under
nr. 5,
foreslåede
§ 25 c, stk. 2,
ændres ”stk. 6, 3. pkt.” til: ”stk. 6, 2. pkt.”
[Konsekvensændring]
3)
Efter
nr. 16
indsættes som nye numre:
”01. I
§ 96 a, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt.:
”Det samme gælder, hvis beløbet til en ugift person nedsættes efter reglerne i § 13 g.”
[Fradrag for forskudsvis udbetaling af børnebidrag kan foretages i en ugift persons integrationsydel-
se, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, uanset at hjælpen er nedsat som følge af manglende opfyl-
delse af kravet om 225 timers arbejde]
02.
I
§ 96 a, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
”Fradrag efter stk. 1 kan endvidere ikke foretages, hvis hjælpen til et ægtepar beregnes efter regler-
ne i § 26, stk. 5-9.””
[Fradrag for forskudsvis udbetaling af børnebidrag kan ikke foretages i en gift persons integrations-
ydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, hvis hjælpen til ægteparret er nedsat som følge af
manglende opfyldelse af kravet om 225 timers arbejde]
L 113 - 2015-16 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Til § 2
4)
I det under
nr. 2,
foreslåede
§ 42 a, stk. 4,
indsættes efter ”§§ 25 b og 25 c”: ”i lov om aktiv soci-
alpolitik”.
[Konsekvensændring]
Til § 3
5)
Før
nr. 1
indsættes som nye numre:
”03.
I
§ 3, stk. 1, nr. 5,
ændres ”aktivitetstillæg,” til: ”aktivitetstillæg og”, ”og særlig støtte” udgår,
og ”§§ 25, 27 a og 34” ændres til: ” §§ 25 og 27 a”.
04.
I
§ 3, stk. 1, nr. 6,
ændres ”aktivitetstillæg,” til: ”aktivitetstillæg og”, ”og særlig støtte” udgår,
og ”§§ 23, 24 og 34” ændres til: ”§§ 23 og 24”.”
[Konsekvensændring som følge af forslaget om, at særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpoli-
tik, skal udbetales af Udbetaling Danmark]
6)
Før
nr. 2
indsættes som nye numre:
”05.
I
§ 2, 2. pkt.,
ændres ”§ 3, stk. 1, nr. 1, 2 og 11” til: ”§ 3, stk. 1, nr. 1, 2, 11 og 15”.
06.
I
§ 3, stk. 1,
indsættes efter nr. 14:
”15) Særlig støtte, jf. § 34 i lov om aktiv socialpolitik.”
07.
I
§ 5, stk. 3,
ændres ”§ 3, stk. 1, nr. 1, 2 og 11,” til: ”§ 3, stk. 1, nr. 1, 2, 11 og 15,”.”
[Konsekvensændring som følge af forslaget om, at særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpoli-
tik, skal udbetales af Udbetaling Danmark]
Til § 4
7)
Efter
nr. 3,
indsættes som nye numre:
”07.
I
§ 47, stk. 1,
ændres ”§ 45, stk. 3-7,” til: § 45, stk. 3-5 og 7-8”.
08.
I
§ 48, stk. 1,
ændres ”§ 45, stk. 3, 6 og 7” til: ”§ 45, stk. 3, 7 og 8”.”
Til § 6
8)
I
stk. 1
indsættes efter ”1. april 2016”: ”, jf. dog stk. 2”.
9)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
”09.
Stk. 2.
§ 3, nr. 03, 04, 05, 06 og 07 træder i kraft den 1. oktober 2016.”
L 113 - 2015-16 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.”
10)
I
stk. 3,
ændres ”§ 4, nr. 1-3,” til: ” 4, nr. 1-08,”.
[Konsekvensændring som følge af forslaget om, at særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpoli-
tik, skal udbetales af Udbetaling Danmark samt konsekvensændring i integrationslovens §§ 47 og
48]
Bemærkninger
Til nr. 1
I forslagets § 1, nr. 4, ad § 13 f, er der ikke taget stilling til, hvad der skal ske, hvis ugifte personer
bliver gift, og de ikke opfylder betingelsen om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde. Det foreslås,
at det i et nyt 3. pkt. i stk. 7 præciseres, at hvis en ugift person bliver gift, og vedkommende ikke
opfylder kravet om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåne-
der, beregnes hjælpen til personen fortsat som til en ugift, indtil ægteparret har modtaget hjælp som
par i sammenlagt et år inden for de seneste 3 år. Det gælder både i den situation, hvor en eller begge
ægtefæller ikke opfyldte arbejdskravet, da de blev gift, og i den situation, hvor en eller begge ægte-
fæller ikke opfylder arbejdskravet i løbet af den periode på sammenlagt et år med hjælp, som de
modtager som par.
Til nr. 2
I forslaget til § 1, nr. 5, ad § 25 c, stk. 2, er der henvist til 3. pkt. i stk. 6. Da der kun er 2 punktum-
mer i stk. 6, foreslås henvisningen konsekvensændret således, at der henvises til stk. 6, 2. pkt.
Til nr. 3
Efter de gældende regler i § 96 a kan kommunen foretage fradrag for forskudsvis udbetaling af bør-
nebidrag i forbindelse med udbetaling af integrationsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp og
eventuelle tillæg, der tilsammen svarer til kontanthjælpssatsen for forsørgere fyldt 30 år. Fradraget
kan også foretages i de situationer, hvor hjælpen er nedsat til under forsørgersatsen på grund af ind-
tægter, formue eller sanktioner. Derimod kan der ikke foretages fradrag ved udbetaling af hjælp til
personer, der forsørger eget barn i hjemmet, eller som har forsørgerpligt over for flere end to børn
under 18 år, der ikke bor i hjemmet.
Ifølge forslaget til nyt
§ 96 a, stk. 1, 3. pkt.,
foreslås det, at der også skal kunne foretages fradrag i
hjælpen til ugifte personer, hvis hjælp er nedsat med enten 1.000 kr. eller 500 kr. som følge af
manglende opfyldelse af kravet om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder, jf. forslagets § 1, nr. 4, ad § 13 g.
Endvidere foreslås det i forslaget til nyt
§ 96 a, stk. 2, 2. pkt.,
at der ikke skal kunne foretages fra-
drag for forskudsvis udbetaling af børnebidrag i de situationer, hvor et ægtepars hjælp er blevet
nedsat som følge af manglende opfyldelse af kravet om 225 timers ordinært støttet arbejde inden for
de seneste 12 kalendermåneder, jf. forslagets § 4, nr. 7, ad § 26, stk. 5-9.
Det følger af forslagets § 7, stk. 2 og 3, at hjælpen både til en ugift person og til ægtefæller tidligst
kan nedsættes pr. 1. oktober 2016, hvis den ugifte person eller ægtefællen ikke dokumenterer at
L 113 - 2015-16 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
have haft 113 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 6 kalendermåneder. Forslage-
ne til ændringer i § 96 a i dette forslag, vil derfor tidligst kunne få virkning fra 1. oktober 2016.
Til nr. 4
Ved en fejl fremgår det ikke af forslaget til § 2, nr. 2, ad § 42 a, stk. 4, at det er §§ 25 b og 25 c i lov
om aktiv socialpolitik, bestemmelsen omhandler. Dette foreslås konsekvensrettet, således at det
kommer til at fremgå af bestemmelsen, at det er §§ 25 b og 25 c i lov om aktiv socialpolitik, der
henvises til.
Til nr. 5 og 6
Da udbetalingen af særlig støtte, jf. forslagets § 1, nr. 5, ad affattelsen af § 25 c, stk. 4-7, foreslås
flyttet fra kommunerne til Udbetaling Danmark, skal der foretages konsekvensændringer i lov om
kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Dan-
mark og arbejdsløshedskasserne, således at det kommer til at fremgå, at kommunerne nu skal med-
finansiere udgifterne til særlig støtte i modsætning til efter de gældende regler, hvor kommunerne
modtager refusion for deres udgifter til særlig støtte.
Det foreslås derfor at ændre § 2, 2. pkt., i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, således at særlig
støtte kommer til at fremgå af opremsningen af ydelser, som kommunerne skal medfinansiere.
Det foreslås videre at ændre § 3, stk. 1, nr. 5 og 6, i lov om kommunernes finansiering af visse of-
fentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, således
at henvisningen til særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik, udgår af bestemmelserne.
Samtidigt foreslås det, at der indsættes et nyt nr. 15 i § 3, stk. 1, i lov om kommunernes finansiering
af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasser-
ne, således at særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik fremgår som et selvstændigt num-
mer i opremsningen.
Endelig foreslås § 5, stk. 3, i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt
af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, ændret, således at det kommer til
at fremgå af bestemmelsen, at kommunerne skal medfinansiere udgifterne til særlig støtte efter § 34
i lov om aktiv socialpolitik.
Der er alene tale om konsekvensændringer som følge af, at udbetalingen af særlig støtte efter § 34 i
lov om aktiv socialpolitik, fremover foreslås foretaget af Udbetaling Danmark.
Til nr. 7
Der er tale om konsekvensændringer som følge af ændringen til integrationslovens § 45, hvor der i
lovforslagets § 4, nr. 3, indsættes et nyt stk. 6.
Ved en fejl er der ikke foretaget konsekvensændringer i integrationslovens § 47, stk. 1, og § 48, stk.
1.
Til nr. 8 og 9
L 113 - 2015-16 - Bilag 14: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Den foreslåede ændring i nr. 8, ad § 6, stk. 1, er en konsekvens af den foreslåede ændring i nr. 9.
I nr. 9 foreslås en konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen, således at det kommer til at
fremgå af bestemmelsen, at ændringerne til § 3, nr. 03, 04, 05, 06 og 07, træder i kraft den 1. okto-
ber 2016.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring til lovforslagets § 6, stk. 3, er en konsekvens af ændringerne til § 4, nr. 7,
hvor der indsættes to nye numre, da der ikke blev foretaget en konsekvensændring i integrationslo-
vens § 47, stk. 1, og § 48, stk. 1, i forbindelsen med ændringerne efter lovforslagets § 4.