Til lovforslag nr.
L 111
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 3. marts 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og
forskellige andre love
(Udvidelse af personkredsen for modtagelse af integrationsydelse m.v.)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. januar 2016 og var til
1. behandling den 2. februar 2016. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge-, Integrati-
ons- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren sendte den 21. december 2015 dette udkast til udval-
get, jf. UUI alm. del – bilag 60. Den 28. januar 2016 sendte
udlændinge-, integrations- og boligministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Aktionsgruppen mod Diskrimination af Flygtninge i Lov-
givningen, Aarhus, og
Thomas Medom, rådmand for Sociale Forhold og Be-
skæftigelse i Aarhus Kommune.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til ud-
valget.
Deputationer
Endvidere har Thomas Medom, rådmand for Sociale For-
hold og Beskæftigelse i Aarhus Kommune mundtligt over
for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget efter partiets opfattelse er endnu et skridt i den
rigtige retning. Folketinget skal tage stilling til, om de ud-
lændinge, hvoraf mange fik asyl under den tidligere SR-re-
gering, skal sættes ned i kontanthjælp og i stedet modtage
den nye, lavere starthjælp/integrationsydelse. Såfremt lov-
forslaget vedtages, vil flere udlændinge opleve at blive sat
ned i ydelse. Det er efter partiets opfattelse rimeligt, fordi
der naturligvis bør være forskel på danskere, hvis familier
har boet her i generationer, og personer, som kun har boet i
Danmark i ganske få år, og hvoraf alt for mange desværre
slet ikke har bidraget til samfundet.
Folketinget indførte sidste år et opholdskrav for ret til ud-
dannelseshjælp og kontanthjælp og en ny lavere ydelse for
personer, som ikke opfylder opholdskravet. De nye regler
indebærer, at udlændinge – og desværre også i visse tilfæl-
de, om end i mindre omfang, danske statsborgere – skal op-
fylde et opholdskrav for at kunne få adgang til fuld kontant-
hjælp. Opholdskravet indebærer, at man skal have opholdt
sig i det danske kongerige, dvs. i rigsfællesskabet, i mindst 7
ud af de seneste 8 år for at være berettiget til den fulde ydel-
se. Formålet med lovændringen var bl.a. at gøre det mindre
attraktivt at søge asyl i Danmark. DF havde allerede den-
gang gerne set, at ændringen også gjaldt alle dem, der havde
fået ophold under den tidligere regering. Det skete som be-
DokumentId
Journalnummer