Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 110 Bilag 1
Offentligt
1593173_0001.png
Notat
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om almene boliger og lov om friple-
jeboliger (Nedsættelse af grundkapital og kapitalindskud samt revision af reglerne for
totaløkonomiske merinvesteringer m.v.)
1.
Indledning
Lovforslaget er sendt i høring i perioden 16. november 2015 til 14. december 2015.
Lovforslaget har været tilgængeligt på høringsportalen og er udsendt til en bred kreds af
offentlige myndigheder, branche- og interesseorganisationer m.v.
Ministeriet har modtaget 12 høringssvar. Nedenfor gennemgås de høringssvar, der vedrø-
rer lovforslaget.
2.
Bemærkninger
De indkomne bemærkninger til lovforslaget er opdelt i tre afsnit, bemærkninger til for-
længelse af nedsættelse af grundkapitalen og kapitalindskuddet, bemærkninger til revisi-
on af reglerne for totaløkonomiske merinvesteringer og bemærkninger til lovforslagets
øvrige elementer.
2.1 Bemærkninger til forlængelse af nedsættelse af grundkapitalen og kapitalindskuddet
Akademisk Arkitektforening, BL
og
Ældre Sagen
støtter nedsættelsen af grundkapitalen og
kapitalindskuddet frem til udgangen af 2018.
Dansk Byggeri
støtter nedsættelsen af grundkapitalen til 10 pct. i perioden frem til udgan-
gen af 2018, men havde gerne set, at grundkapitalen blev reduceret yderligere til 7 pct.
Danske Studerendes Fællesråd
støtter forslaget, men vurderer ikke, at udbuddet af boli-
ger, der er til at betale for studerende, er tilstrækkeligt i 2018. Man havde derfor gerne
set, at man i stedet for at forlænge nedsættelsen af grundkapitalen havde valgt at gøre
nedsættelsen permanent.
Danske Ældreråd
støtter nedsættelsen af grundkapitalen for almene boliger, men medde-
ler, at man ikke kan støtte en tilsvarende nedsættelse af kapitalindskuddet i friplejeboli-
ger.
Danmarks Lejerforeninger
og
Lars Vestergaard
støtter ikke nedsættelsen af grundkapita-
len, idet de mener, at støttesystemet og styringen af byggeriet skal omdannes.
Kommentar
Kommunerne har kompetencen til at meddele tilsagn til alment nybyggeri. Tilsagnet gives
på baggrund af en konkret vurdering af de lokale forhold og behovet for boliger til at løfte
de boligsociale forpligtelser -Kommunens medfinansiering af byggeriet sikrer sammen
med den kommunale garanti for den del af realkreditlånet, der ligger over 60 pct. af ejen-
dommens værdi, at kommunen har incitamenter til at foretage en indgående og seriøs
vurdering heraf.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
2.2 Bemærkninger til revision af reglerne for totaløkonomiske merinvesteringer
Akademisk Arkitektforening
og
Dansk Byggeri
støtter revision af reglerne for totaløkono-
miske merinvesteringer.
Side
1/2
28. januar 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Almene boliger
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
Sagsbehandler
Søren Toftelund Clausen
Tel.
4171 7795
Mail
[email protected]
Ref.-nr.
2016-430
L 110 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1593173_0002.png
BL
støtter forslaget om, at udlændinge-, integrations- og boligministeren løbende regule-
rer beboerbetalingsprocenten således, at der ikke ydes støtte til merinvesteringerne.
Danske Ældreråd støtter
forslaget, men efterspørger en beskrivelse af, hvordan beboerbe-
talingsprocenten vil blive reguleret og hvor ofte.
Kommentar
Ministeriet har taget Danske Ældreråds bemærkning til efterretning, og har indarbejdet en
beskrivelse af, hvordan reguleringen af beboerbetalingsprocenten vil finde sted, i be-
mærkningerne til lovforslaget.
Ældre Sagen
forstår behovet for at foretage energiinvesteringer, men de er betænkelige
ved, at der ikke ydes grundkapital eller ydelsesstøtte til disse.
Kommentar
En forudsætning for, at kommunalbestyrelsen kan godkende totaløkonomiske merinveste-
ringer i alment lavenergibyggeri er, at de forventede energibesparelser som minimum kan
finansiere merudgifterne til investeringen. Merinvesteringerne udgør således ikke en
merudgift for beboerne. Bemærkningen har ikke givet anledning til ændringer i lovforsla-
get.
Byggeskadefonden
og
BL
konstaterer, at kravene til lavenergiklasse 2015 nu skal opfyldes
indenfor maksimumsbeløbene. Begge er bekymrede for, at det vil kunne medføre, at al-
ment nybyggeri opføres i ringere byggekvalitet, evt. med øgede udgifter for Byggeskade-
fonden til følge.
Kommentar
Med bygningsreglementet 2015 bliver den tidligere frivillige lavenergiklasse 2015 til obli-
gatorisk standard, som alment byggeri skal overholde.
Den teknologiske udvikling har betydet, at det i dag er lettere at opfylde kravene til lav-
energiklasse 2015. Af de almene boliger, som blev opført i perioden 2012-2014, opfylder
85 pct. kravene til lavenergiklasse 2015, langt hovedparten indenfor maksimumsbeløbet.
Det vurderes på den baggrund, at alment byggeri kan leve op til lavenergiklasse 2015
indenfor de eksisterende rammer for maksimumsbeløbet. Bemærkningerne har ikke givet
anledning til ændringer i lovforslaget.
2.3 Bemærkninger til lovforslagets øvrige indhold
Akademisk Arkitektforening
og
BL
støtter ændringen af sammensætningen af Center for
Boligsocial Udviklings bestyrelse ændres, således at et medlem fremadrettet udpeges
efter indstilling fra Beskæftigelsesministeriet.
Dansk Byggeri
støtter lovforslagets øvrige indhold.
KL, Landsbyggefonden
og
atp ejendomme
har meddelt, at de ikke har bemærkninger til
lovforslaget i sin helhed.
Side
2/2