Tak for det.
Det er jo et forslag, som drejer sig om støtten til eksisterende naturgasfyrede industrielle kraft-varme-værker.
Vi har haft en behandling i udvalget af det, og vi er altså kommet frem til i Enhedslisten at anbefale, at man stemmer imod forslaget.
Vores bemærkninger er, at i lovforslaget om implementering af øget tilskud til industriel kraft-varme er det altså uklart, om det er rimeligt at øge tilskuddet for 2013 til 2015 og for 2016.
Lovbehandlingen har indtil nu ikke fuldt ud klarlagt, om det ud fra elprisernes og gasprisernes udvikling siden 2012 er rimeligt at øge tilskuddet.
Af svaret på spørgsmål 7 fremgår det, at de ændrede forudsætninger mellem produktionsomkostningerne og elmarkedsprisen ikke er entydige.
Vi mangler stadig den tilskuds- og afgiftsanalyse, som skulle have været færdig i 2014, og som energi-, forsynings- og klimaministeren ikke vil oplyse hvornår vil foreligge.
Det fremgår af lovforslaget, at det er en udløber af både energiaftalen fra 2012 og vækstplanen fra 2013.
Enhedslisten vedstår sig de dele, der er en del af energiaftalen, og som omfatter et tilskud på ca.
3 øre pr.
kWh.
Lovforslagets foreslåede tilskudsordninger udspringer af energiaftalen fra 2012, med henvisning til at NO
x
-afgiften belaster produktionsomkostningerne på naturgasfyrede værker.
Regeringen har bebudet, at man vil foreslå at fjerne NO
x
-afgiften.
Konsekvensen for økonomien i de naturgasfyrede industrielle kraft-varme-værker, som lovforslaget omfatter, og NO
x
-afgiftens eventuelle afskaffelse er estimeret til at have en effekt på ca.
2 øre pr.
kWh.
Fremadrettet for tilskuddet fra 2016 til 2020 vil Enhedslisten gerne drøfte, om tilskuddet bør gives efter, om værker indgår i løsninger, hvor el- og varmeproduktionen styres under hensyn til produktionen af vindmøllestrøm, og om valg af brændsler også bør have indflydelse på tilskuddets størrelse, samt hvilke konsekvenser en eventuel afskaffelse af NO
x
-afgiften har på området.
Enhedslisten noterer sig med tilfredshed, at ministeren i et svar til os har stillet i udsigt, at energiforligskredsen i 2016 skal drøfte ordningen, når der foreligger et bedre beslutningsgrundlag.
Dette tilsagn er ikke indskrevet i lovforslaget.
Også derfor kan Enhedslisten ikke støtte forslaget.
Den betænkning, vi har afgivet, er sådan set afgivet, inden vi har fået svar på det sidste spørgsmål, vi har stillet.
Vi har også noteret os, at der nu har været en førstebehandling og en andenbehandling, uden at ministeren har været til stede.
Vi ser sådan set meget frem til en tredjebehandling på torsdag, hvor ministeren så måske er til stede, og så kan vi med ministeren få en drøftelse af det, som er uafklaret.
Jeg synes, det er fint med vikarer, men jeg synes egentlig, det ville være allerbedst, hvis det var sådan, at ministeren var til stede, når vi behandlede de lovforslag, som åbenbart er hastende.