Tak for det.
Jeg vil gerne sige tak til ordførerne for debatten her i dag.
Jeg må sige, at vi er kommet langt omkring, og jeg fornemmer også, at der er en positiv og meget bred opbakning til, at vi med lovforslaget her forpligter kommunalbestyrelserne til at vedtage og implementere værdighedspolitikker for ældreplejen.
Til gengæld deler jeg også flere af ordførernes undren over, hvorfor eksempelvis Socialdemokratiet så stemmer for lovforslaget, når man samtidig har så travlt med at kritisere det.
Den socialdemokratiske ordfører sagde bl.a., at det her mere er signalpolitik end realpolitik.
Hvis det skulle være korrekt, kan jeg jo stille spørgsmålet, hvorfor man så ikke stemmer imod.
Men jeg er rigtig glad for, at selv Socialdemokraterne stemmer for.
Så har jeg også af de høringssvar, der er kommet, og som der er kommet mange af, konstateret, at de grundlæggende jo er rigtig positive og bakker op om lovforslaget her.
Det glæder mig meget, og jeg ser selvfølgelig frem til, at vi kan tage en videre drøftelse i udvalget af de mange forskellige tilkendegivelser om lovforslaget, som også er kommet frem her i debatten i dag.
Så vil jeg dog samtidig også gerne benytte lejligheden til at knytte nogle bemærkninger til dagens debat.
Først og fremmest er vi jo i regeringen rigtig glade for, at vi sammen med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative er blevet enige om en samlet model for, hvordan vi kan sikre mere værdighed i vores ældrepleje.
Jeg ser selvfølgelig rigtig gerne, at vi kan få alle Folketingets partier med på det her lovforslag og dermed også det markante fokus, vi nu sætter på mere værdighed i ældreplejen.
Når vi har valgt at forpligte kommunerne på udvalgte områder, er det jo grundlæggende, fordi vi mener, at ældreplejen tilrettelægges bedst lokalt.
Det er kommunerne, der kender de lokale forhold, og det er kommunerne, der er tættest på borgerne.
Det er samtidig en vigtig del af lovforslaget, at arbejdet ude i kommunerne sker ved en inddragende proces.
Derfor stiller vi krav om, at kommunalbestyrelserne skal inddrage både ældrerådet og andre relevante parter, når værdighedspolitikkerne skal laves.
Derfor er det heller ikke korrekt, hvad ordføreren fra Alternativet sagde i sin tale, for i den bekendtgørelse, der har været i høring i forbindelse med lovforslaget, står der netop, at kommunalbestyrelsen
skal
sørge for at inddrage ældrerådet og øvrige relevante parter.
Vi ønsker, at der kommer en dialog ude i den enkelte kommune med både de ældre selv og de mennesker, der til daglig er i berøring med kommunens ældrepleje.
Det er dem, der er tættest på til at kunne give deres viden og inspiration til, hvad der i lige netop deres kommune skal til for at skabe en mere værdig ældrepleje.
Så kan jeg også høre, at der er nogle, som er optaget af, om vi nu også stiller nogle krav til kommunerne med det her forslag.
Her vil jeg godt understrege, at vi stiller nogle helt konkrete krav til kommunerne i lovforslaget.
Hvert enkelt byråd eller kommunalbestyrelse skal som minimum forholde sig til fem områder, når de laver deres lokale værdighedspolitik, nemlig livskvalitet, selvbestemmelse, kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen, mad og ernæring samt en værdig død.
Det er centrale områder, som betyder, at de ansvarlige kommunalpolitikere kommer bredt omkring, når de skal drøfte og igangsætte indsatser for en mere værdig ældrepleje i lige præcis deres kommune.
Vi stiller som sagt også samtidig krav om, at politikkerne skal inddrage både det lokale ældreråd og øvrige relevante parter.
Det kunne f.eks.
være de ældre selv eller deres pårørende eller medarbejdere eller ledere i ældreplejen.
Derigennem kommer der også en debat i den enkelte kommune om, hvad det er, en værdig ældrepleje er lige præcis i deres kommune, og hvad det også er, der skal til, for at man kan realisere ambitionen og visionen om en mere værdig ældrepleje.
I nogle af høringssvarene og i debatten her i dag er der også nogle specifikke ønsker til, at vi skal gå i gang med at lovgive sådan om nogle meget konkrete indsatser.
Der er jeg til gengæld helt enig i det, som ordføreren fra Alternativet sagde, og også Dansk Folkeparti var inde på det, nemlig det her med, at værdighed ikke kan sættes på en bestemt formel eller puttes i et Excelark.
Værdighed handler overordnet om, at den enkelte ældre selv skal have mulighed for at kunne fortsætte sin hidtidige livsstil, også selv om den ældre er svækket og har brug for hjælp.
Det er fuldstændig individuelt, hvad værdighed udgør for den enkelte.
Vi ønsker ikke at lave en udtømmende liste over alle de elementer, der kan have betydning for de enkelte ældres værdighed.
Vi har som sagt fokuseret på fem overordnede områder, som vi mener er væsentlige og af generel betydning for værdighed i ældreplejen og for den enkelte ældre.
Det er områder, som kræver, at kommunerne kommer bredt omkring i drøftelserne om, hvad der giver mere værdighed i ældreplejen i den enkelte kommune.
Det er jo i den grad også områder, der kan rumme drøftelser og prioriteringer af stort set alle aspekter af en mere værdig ældrepleje.
Og det er vel at mærke et minimumskrav til, hvilke områder kommunerne
skal
drøfte.
Herudover kan kommunerne eller kommunalbestyrelsen jo selvfølgelig godt vælge andre områder til.
Så er det jo tydeligt på debatten her i dag, at den også er kommet til at handle om økonomi og kommunernes serviceniveau på ældreområdet.
Derfor vil jeg også gerne knytte nogle bemærkninger til det emne.
Først og fremmest vil jeg gerne tillade mig at aflive myten om, at kommunerne har fået færre penge til service i 2016.
Faktum er, at vi med økonomiaftalen og finansloven for 2016 har løftet kommunernes service.
Jeg vil også godt tillade mig at aflive myten fra Alternativet om, at regeringen skulle have fjernet ældremilliarden.
Det er ikke korrekt.
Der glæder det mig jo til gengæld gevaldigt, at selv den socialdemokratiske ordfører er med til at bekræfte mig i, at det ikke er tilfældet.
Værdighedsmilliarden kommer oven i ældremilliarden.
Så vil jeg også gerne benytte lejligheden til at aflive den vildfarelse, som den radikale ordfører befinder sig i.
Værdighedsmilliarden udløber altså ikke den 31.
december.
Det er simpelt hen noget værre sludder.
Der er tale om et varigt løft, og det vil sige, at der også er 1 mia.
kr.
ekstra – en værdighedsmilliard – i 2017 og 2018.
osv.
Det er et varigt løft.
Alt i alt har vi med dette års finanslov prioriteret sundheds- og ældreområdet højt med 3,4 mia.
kr.
ekstra i 2016.
Det er vel at mærke en prioritering, der ligger ud over den prioritering, som den tidligere regering lagde for dagen.
Så vil jeg gerne slå fast, at det er den enkelte kommunalbestyrelse, der har ansvaret for at sikre, at ældre borgere får den hjælp, som de har behov for.
Værdighedspolitikkerne skal beskrive de overordnede værdier for ældreplejen, og de enkelte kommunalbestyrelser skal som nævnt forholde sig til minimum fem centrale områder.
Værdighedspolitikkerne vil givetvis i praksis mange steder jo bygge oven på de eksisterende ældrepolitikker, som man har i rigtig mange kommuner.
Kommunerne står altså dermed ikke på bar bund og skal til at opfinde den dybe tallerken på ny.
Det handler om at bygge oven på.
Lovforslaget her ændrer heller ikke på de eksisterende regler om de årlige kvalitetsstandarder, som også nogle har været inde på.
I kvalitetsstandarderne skal kommunalbestyrelsen fastsætte serviceniveauet for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og kommunal træning.
Kvalitetsstandarderne er jo typisk ret konkrete beskrivelser af, hvor hyppigt der gives hjælp, og hvad hjælpen indebærer, og selvfølgelig bør kommunalbestyrelserne have deres værdighedspolitik for øje, når de en gang om året fastlægger deres kvalitetsstandarder.
Men værdighedspolitikkerne har altså et mere overordnet og bredere sigte end kvalitetsstandarderne.
En værdighedspolitik kan jo f.eks.
i én kommune udmønte sig i opnormering af plejehjemspersonalet eller i kompetenceudvikling af medarbejderne i ældreplejen.
Hvis man i en kommune arbejder med at skabe mere sammenhæng i plejen, kan værdighedspolitikken jo også munde ud i, at man ændrer arbejdsgangene i kommunen for at sikre det.
Ingen af delene vil nødvendigvis afspejle sig i kvalitetsstandarderne, men det vil betyde noget for dem, det hele handler om, nemlig de ældre selv.
Som vi også har været inde på i debatten her i dag, står lovforslaget ikke alene.
Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative afsat 1 mia.
kr.
ekstra årligt på finansloven til at hjælpe kommunerne med at sikre en mere værdig ældrepleje.
Det er midler, som supplerer det her lovforslag, og som kommunerne skal bruge til at styrke kommunernes arbejde med en mere værdig ældrepleje.
Hver kommune får en andel af værdighedsmilliarden, og fordelingen af midlerne er allerede meldt ud til kommunerne her inden jul.
Det er mit generelle indtryk, at rigtig mange kommuner allerede er kommet godt i gang, og mange har taget fat på den inddragende proces med både ældreråd og andre relevante parter.
Mit håb som sundheds- og ældreminister er, at kommunerne vil bruge velfærdspolitikken til at sætte ambitionerne højt for at udvikle ældreplejen, skabe en ny dagsorden for et mere værdigt ældreliv og en mere værdig ældrepleje.
Her og nu glæder jeg mig som sagt til de videre drøftelser, vi skal have, og jeg håber, at vi kan få en bred opbakning til at skabe en mere værdig ældrepleje, selv om jeg har noteret mig, at et par enkelte partier – i hvert fald ét – har tilkendegivet, at de agter at stemme imod.
Men tak for alle kommentarerne.