NOTAT
14. marts 2016
Notat vedrørende forslag til lov om betalingskonti L 103 – opfølgning
på teknisk gennemgang den 24. februar 2016
I dette notat svares på følgende spørgsmål, der blev stillet af ordførerne
ved teknisk gennemgang af L 103 forslag til lov om betalingskonto den
25. februar:
1) Prisen på betalingskontoen for såkaldt ”mindre attraktive forbru-
gere”?
2) Muligheden for at betale regninger via den basale indlånskonto?
3) Bankernes risiko ved at tilbyde betalingsservice?
4) Implementering af direktivets regler om en basal betalingskonto i
andre medlemslande?
Baggrund
Sigtet med forslaget til lov om betalingskonti er at give forbrugerne flere
værktøjer og rettigheder på detailbankområdet for derigennem at gøre det
nemmere for forbrugerne at forholde sig aktivt til valg af pengeinstitut.
Lovforslagets regler om basal betalingskonto skal ses i sammenhæng med
reglerne om basal indlånskonto. I forhold til baggrunden for reglerne kan
jeg i det hele henvise til min besvarelse af spm. 1 ad L 103. Som det
fremgår af besvarelsen blev der i januar 2013 opnået enighed mellem Fi-
nansrådet og den daværende erhvervs- og vækstminister om, at alle for-
brugere, herunder svage forbrugere, skal have adgang til en basal indlåns-
konto på fair og rimelige vilkår. Som opfølgning på mødet fik den af re-
geringen allerede nedsatte arbejdsgruppe om betalingskontodirektiv og
adgangen til en basal betalingskonto også til opgave at præcisere, hvad
der skal forstås ved fair og rimelige vilkår for en basal indlånskonto. I
arbejdsgruppen deltog Forbrugerrådet Tænk, Finansrådet, Nationalban-
ken, Nets A/S og Erhvervs- og Vækstministeriet.
Arbejdsgruppen afrapporterede i oktober 2014, og der var blandt delta-
gerne fra Finansrådet, Nationalbanken, Nets A/S og Erhvervs- og Vækst-
ministeriet enighed om, at der skulle indføres to forskellige kontotyper
med to forskellige formål. Derudover blev det anbefalet, at indlånskonto-
en (§20-kontoen) skulle udbydes gratis eller til højest 180 kr. årligt, og at
den basale betalingskonto (PAD-kontoen) skulle tilbydes gebyrfrit eller til
et rimeligt gebyr som fastsættes under hensynstagen til det nationale ind-
komstniveau, det gennemsnitlige niveau for gebyrer for betalingskonti,
pengeinstitutternes omkostninger samt en rimelig fortjeneste.
Arbejdsgruppens første del af løsningsmodellen vedrørende den basale
indlånskonto, blev gennemført ved L 154, der blev fremsat af den tidlige-
re regering og vedtaget af et bredt flertal i Folketinget i april 2015. Reg-