Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102
Offentligt
1639255_0001.png
L
I
Notat
Emne:
Fra
Svarbidrag
til
TRM
vedr.
henvendelse
fra
Carl-Eric
Falbe-Hansen
HL
Til:
TRM
Kopitil:
Dato:
201,6-Os-2s
Letbanegruppen
rejser
i
sin henvendelse af 20.
maj
2Ot6
-
hvori der
henvises
til
et
vedlagt notat
indeholdende en
række spørgsmål
til
Lyngby-Taarbæk Kommune
-
spørgsmål
om,
hvorvidt
oplysningskravene
til
WM-redegørelserne
for
letbanen er opfyldt.
Letbanegruppen
henviser
herved
til,
at
Hovedstadens Letbane
i
et
notat
med svar
en
række
spørgsmål
stillet
af
beboerne
i
området den
13. maj 2016
oplyser,
at selskabet ikke
kan
garantere, at
der
ikke kan blive
tale om ekspropriation,
men at
det tilstræbes, at
projektet
kan
anlægges inden
for
vejskellet. Letbanegruppen
nævner desuden en række spørgsmål
relateret
til
de
snævre
pladsforhold,
som
gruppen finder, vil
kunne give
problemer med renovation,
flytning,
parkering
m.v.,
og
som
derfor
ifølge
gruppen burde
have
fremgået
af
WM-redegørelsen
med
tillæg.
denne
baggrund er
det
Letbanegruppens
opfattelse,
at
bestemmelserne
i Planlovens 5
L1 g,
stk. 4
om
'mindsteoplysninger'
ikke er
opflildt,
og at
dette
blandt andet
har
forhindret
beboere
m.v.
i
at
påklage
WM-redegørelsen
til
Natur-
og
Miljøklagenævnet.
Hertil
skal Hovedstadens Letbane bemærke, at
det
er selskabets
vurdering,
at
WM-redegørelsen
beskriver de
af Letbanegruppen nævnte påvirkninger
en
måde, som
giver naboerne
et
retvisende
billede af projektets påvirkninger under
anlæg
og
drift.
For
vidt
angår
det af Letbanegruppen
nævnte svar,
hvori
Hovedstadens Letbane
oplyser, at
selskabet
ikke
kan
garantere, at der
ikke kan blive
tale om ekspropriation,
dette
ses
på baggrund
af
orienteringen
mødet den
L3. maj 2016
om,
at
den
nøjagtige fastlæggelse
af letbaneprojektets
detaljer først
kan
ske på
grundlag
af
detailprojekteringen. Dette
er
af Letbanegruppen blevet
opfattet,
som
om det er den kommende entreprenør,
der
fastlægger
projektet
og
dermed
afgør,
hvorvidt der
skal ske
ekspropriation, hvilket
selvsagt ikke
er
tilfældet.
Men Ekspropriationskommissionens
besigtigelse
og
endelige
fastlæggelse
af letbaneprojektet
nødvendigvis ske
grundlag
af
et
detaljeret
projekt,
som
først
kan udarbejdes
efter
gennemf6relse
af
udbuddet
af anlægsopgaverne.
Derfor
kan
selskabet ikke på
projektets
nuværende
stade
udstede
nogen
garanti,
men selskabet
vil,
som nævnt
ovenfor, tilstræbe, at
projektet
kan
anlægges
indenfor
vejskellet.
Selskabet
er
i
dialog med
Lyngby-Taarbæk Kommune
om,
hvorledes
dette
bedst
kan sikres.
L3-X-TMP-JOE-0r.11.
Vers¡on
Side
1
af
2
L 102 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til henvendelse af 25/5-16 fra en Borgergruppe på Buddingevej i Lyngby, til transport- og bygningsministeren
1639255_0002.png
L
I
Det
kan
tilføjes, at der
af
WM-redegørelsen fremgår
følgende
om arealerhvervelse;
"Det er ikke
muligt på
nuværende stode
i
planlægningen præcist
ot
udpege
de
oreoler, som vil blive
inddraget
af
projektet.
(s.
63):
"
Det har
således
været klart
både
for
Letbanegruppen og
for
andre berørte
langs
letbanen,
at
den
præcise afgrænsning af de
arealer,
som
vil
blive
inddraget,
ikke kan
endeligt
beskrives
i
WM-redegørelsen.
WM-redegørelsen fremgår det endvidete,
at"
delstrækningen
mellem
Engelsborgvej og Christion
X's
Allé
forbi
De Engelske Rækkehuse indposses
letbonen i
det eksisterende
vejprofil.
De
særligt
snævre
plodsforhold betyder, ot
kun
de
nordgående
letbonetog
kan kgre i
eget trocé,
mens
de
sydgående
letbanetog
må køre
blandet
med den Øvrige
trafik'(s.
26).
I
Det
fremgår
således,
at letbanen
indpasses
"i
det
eksisterende
vejprofil",
hvilket vil
sige
indenfor
vejskellet,
og
at
dette
blandt andet medfører
en særlig indpasning
af letbanen
denne
vejstrækning,
som
blandt andet
nødvendiggør,
at letbanen
må køre
med
lavere
hastighed.
Der
er
således
gennem udformningen af letbanen
søgt
taget det størst mulige
hensyn
til
de snævre
forhold
denne strækning.
For
vidt
angår
vejadgang
til
ejendommene
langs
letbanen,
er
det
vurderet,
at vejadgangen
er
opretholdt
i
et omfang,
som ikke
medfører væsentlige miljøpåvirkninger.
Således
vil de
rejste
spørgsmål
om afhentning
af
dagrenovation
mv. kunne afklares
i
en
dialog med kommunen,
uden
at
dette
går ud over
WM-redegprelsens rammer.
Det
kan
tilføjes, at
der
vil
være
fornøden
vejadgang
i
henhold
til
vejlovens
bestemmelser.
Med
hensyn
til
placering af køreledningsmaster
er der
i
VVM-redegørelsen
taget
udgangspunkt
i
afsnit
3.4.3 Køreledninger,
hvoraf det fremgår, at
masterne
vil
kunne placeres
forskellig
vis.
Også
en
mulig
placering
af
køreledningsmaster
i skel
er
således
omfattet
af
WM-redegørelsen.
Selskabet
vil
indgå
i
en
dialog med
naboerne
om,
hvorledes
køreledningsmasterne
kan placeres,
de er
mindst muligt
til
gene
for
naboerne.
denne
baggrund
er det
selskabets samlede
vurdering, at de relevante oplysninger indgår
i
WM-
redegørelsen med
tillæg,
og
at
krav
til
'mindsteoplysninger'
således
er
opfyldt.
Endelig
skal Hovedstadens Letbane bemærke, at
VVM-redegørelsen
med
tillæg
er
tilvejebragt
med
hjemmel
i
Lov
om letbane
på Ring 3,
februar
2OL4,
og indgår som en del af anlægsloven.
WM-
redegørelsen med
tillæg
er
derfor
ikke
omfattet
af de
nævnte
regler i
planloven, herunder
regler
om
klage
til
Natur-
og
Miljøklagenævnet.
L3-X-TMP-JOE-0111
Vers¡on
Side 2
af
2