NOTAT
Dato
J. nr.
22. marts 2016
2016-1133
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. marts 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål vedrørende L102 – Forslag til lov om ændring af lov om letbane
på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og
lov om trafikselskaber (Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regulering i an-
lægsperioden m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål 16:
Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang såkaldte trafikantomkostninger
indgår – det vil sige tab som samfundet lider, når trafikanter forsinkes i trafik-
ken som følge af indsnævrede kørebaner, nedsat hastighed, kødannelser og
alternativ kørsel på villaveje m.v. på grund af forringet fremkommelighed?
Svar:
Jeg kan oplyse, at de beregninger, der er foretaget af projektets samfundsøko-
nomi er baseret på de retningslinjer, der fremgår af Transport- og Bygningsmi-
nisteriets ”Manual for samfundsøkonomisk analyse”. Resultatet af den sam-
fundsøkonomiske beregning fremgår af rapporten: ”Udredning om letbane på
Ring 3” fra 2013.
Af den nævnte rapport fremgår det, at bilisternes tidstab er opgjort til ca. 1,3
mia. kr. (tabel 18.4 s. 153). Hovedparten af den negative tidsgevinst for bilister-
ne skyldes forudsatte hastighedsnedsættelser, der på en række strækninger er
tilbageført til de nuværende hastighedsgrænser, jf. mit svar på spørgsmål 10.
Det reelle tidstab for bilisterne vil derfor med projektets nuværende udform-
ning antageligt være mindre.
Udover tidstabet indgår ekstra kørselsomkostninger på ca. 60 mio. kr. De øge-
de kørselsomkostninger opstår som resultat af, at nogle bilister kører en længe-
re vej, der vil være hurtigere efter anlæg af letbanen. Fastholdelsen af de nuvæ-
rende hastighedsgrænser vil bidrage til at reducere omvejskørsel og dermed
kørselsomkostningerne, jf. ovenfor.
Tidsgevinsterne for de kollektive trafikanter er opgjort til ca. 1,9 mia. kr. Tids-
gevinsterne ved at etablere letbanen i stedet for den eksisterende busdrift kan
være undervurderet, da trafikmodellen OTM ikke opererer med forsinkelser for