NOTAT
Folketinget
Transport- og Bygningsudvalget
Dato
J. nr.
15. marts 2016
2016-1133
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 14. marts 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål vedrørende L102 – Forslag til lov om ændring af lov om letbane
på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og
lov om trafikselskaber (Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regulering i an-
lægsperioden m.v.), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 10:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. marts 2016 fra Torben Pe-
dersen, jf. L 102 – bilag 10.
Svar:
Jeg kan oplyse, at det samlede anlægsoverslag for letbanen på Ring 3 er på
4,064 mio. kr. (pl 2013), jf. lovforslaget, hvilket svarer til projektets bevilling.
Af Principaftalen fremgår det: ”at anlæg af letbanen er omfattet af et ”tilkøbs-
princip”, der definerer anlæggets udformning, således som det er beskrevet i
”Udredning om letbane på Ring 3”, som ”det nødvendige og tilstrækkelige”.
Såfremt staten, kommunerne eller regionen ønsker væsentlige ændringer i an-
lægget, vil denne part selv skulle finansiere den eventuelle merudgift, der er
forbundet hermed fuldt ud.”
Der er indtil videre tiltrådt tilkøb til ca. 130 mio. kr. Heraf udgør tilkøb af alter-
nativ linjeføring ved DTU 95 mio. kr.
Jeg kan oplyse, at der i forliget om ”en grøn transportpolitik” blev afsat 2 mia.
kr. "til fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoren i
Hovedstadsområdet." Forligskredsen aftalte efterfølgende at få udarbejdet et
grundlag for systemvalg af højklasset kollektiv trafik i Ring 3-korridoren.
Systemvalget, der blev undersøgt nærmere, stod mellem, om korridoren skulle
betjenes med letbane eller med en højklasset busløsning kaldet BRT. BRT-
system blev her defineret som en højklasset busløsning, der som letbanen over-
vejende kører i egen tracé.
Resultatet af undersøgelsen fremgår af rapporten ”Ring 3 - Letbane eller BRT?”
(COWI 2010), der kan hentes på Transport- og Bygningsministeriets hjemme-
side:
http://www.trm.dk/da/publikationer/2010/ring-3---letbane-eller-brt