MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. februar 2016
2016-1133
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 15. februar 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L102 - Forslag til lov om ændring af lov om letba-
ne på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
og lov om trafikselskaber (Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regulering i an-
lægsperioden m.v.), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 12. februar 2016 fra Niels Wel-
lendorf, Virum, jf. L 102 - bilag 6.
Svar:
I forbindelse med høringen om dispositionsforslaget og VVM-redegørelsen for
letbanen fremsatte Lyngby-Taarbæk Kommune ønske om en ændret linjeføring
for letbanen som følge, dels af et stort antal kritiske indsigelser fra borgerne i
høringsfasen, dels af trafikale problemer i det centrale Lyngby på grund af den
forventede store byudvikling i området kombineret med anlægget af letbanen.
Lyngby-Taarbæk Kommune besluttede i den forbindelse blandt andet at redu-
cere antallet af kørespor på Klampenborgvej fra fire til to spor på strækningen
mellem Kanalvejskrydset og Lundtoftegårdsvej.
Hovedstadens Letbane udarbejdede i den sammenhæng et forslag til ændret
linjeføring ad Klampenborgvej og placering af stationen ved Lyngbygårdsvej.
Den ændrede linjeføring og stationsplacering indebærer blandt andet, at ek-
spropriationen af arealer fra boligforeningen AKB’ boligbebyggelse syd for
Klampenborgvej kan undgås, men at det vil være nødvendigt at ekspropriere - i
hvert fald en del af – Statoils tankstation på hjørnet af Klampenborgvej og
Lundtoftegårdsvej, som ligger på et areal udlejet af AKB.
I henvendelsen af 12. februar 2016 fra Niels Wellendorf foreslås en justering af
linjeføring og stationsplacering, således at stationen v/Lyngbygårdsvej placeres
umiddelbart nord for Lyngbygårdsvej ud for højhuset.
Hovedstadens Letbane har i den forbindelse oplyst følgende:
”Den foreslåede flytning af stationen vil medføre en – om end lille – forringelse
af driften af letbanen, og dermed en lidt ringere driftsøkonomi. Ændringen vil