Kære trafikminister Hans Christian Schmidt samt trafikudvalg.
09. Marts 2016
Forudsætninger for ring 3 letbane er skredet!
Intet regnestykke er bedre end forudsætningerne og de er ændret markant vedrørende letbaner. COWI’s
rapport vedrørende Ring 3 fra 2010 pegede på BRT diesel bus løsning, men hensyn til fremtidig transport
kapacitet, ”skinnefaktor”, miljø og begrebet stationsnærhed afgjorde valg af letbane.
Det oprindelige anlægsbudget på 3,6 milliarder bliver nu estimeret til +5,3 – og kunne nøjes med bare at
være 0,1 milliarder, for en elektrisk elhybrid løsning i Ring 3. En lignende løsning giver med succes stor
passager tilgang i bl.a. Malmö – gennemført for 66 mio. SEK for 17 km. Samme model kan være på plads
ved udgangen af 2017 i Ring 3 og give samme trafikspring for kollektiv trafik som i Malmö – og dermed
aflaste Ring 3 korridoren markant.
I de senere år er ”disruptive technology” igang med at vende op og ned på vores livsbetingelser. Vi så
februar 2016 på TV, hvordan et MR/3D scan af et hjerte blev printet på en 3D printer og medførte, at en
lille pige kunne få en operation, som ikke gjorde en fremtidig hjertetransplantation nødvendig. Denne
teknologi vil med et slag ændre fremtidige operationer og behov for transpantationer – disruptive
technology.
Selvkørende biler i almindelig trafik er en realitet i flere stater i USA og et enkelt sted i Tyskland. UBER
tjenesten vil fortsætte sin revolution og meget sandsynligt med selvkørende platforme –indenfor 10 år – og
nok meget hurtigere. Selvkørende biler kan ”pakke” meget bedre på det eksisterende vejnet og
transportkapaciteten vil gå mange faktorer op uden behov for udvidelse af disse. Med et slag ændrer
basale forudsætninger sig.
Kollektiv trafik ændres på lignende vis. Fuldt elektriske busser er på gaden og ”letbaner på gummihjul” kan
bl.a. studeres i Malmö. I løbet af få år vil de tilbydes med autonom drift og køre ud fra centrale pladser i
lange elektronisk dannede ”togstammer”, for senere at splitte sig op og køre mod hver deres
bestemmelsessted i forstæderne – ikke noget med IC4 mekaniske sammenkoblinger, som ikke virker.
Bortset for den accellererende teknologiudvikling kan resultaterne fra Malmö, fra Metz, fra..... vise, at stor
tilgang af passagerer på op til 40% stigning indenfor 2 år også sker med letbanebusserne på ca. 25 meters
længde. Det er ikke en ”skinnefaktor”, som forårsager dette – det er systemfaktoren, som disse
transportsystemer i deres egne trafikprioriterede korridorer opnår. Movia har noteret sig dette og
gennemfører plusWAY på den mest befærdede buslinie i DK – 5A. Ring 3 med en letbane ligger et godt
stykke under dette trafikopland.
Region Hovedstadsrådet undlod at inddrage oplysninger om systemfaktorers betydning i resumerapporten.
Alle tal er lagt frem – i trafikforskernes baggrundsrapport –men hvem læser den? Systemfaktoren
eksisterer stort set ikke for letbaner – men kan ses på egentlig banetransport som S tog.
Stationsnærhedsprincippet er defineret gennem planloven – men var ikke gældende for letbaner. Derfor
gennemførte man en lovændring. Der er principielt ingen forskel på en ”letbane på gummihjul” i sit eget
trafikprioriterede tracee med faste stationer fuldt på linie med en letbane på skinner – bortset fra, at andre