MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. februar 2016
2015-4655
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Vedr. L 102 Forslag til lov om ændring af lov om letbane på Ring 3,
lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S og
lov om trafikselskaber (Anlæg af letbanen på Ring 3, særlig regule-
ring i anlægsperioden mv.)
I forbindelse med 1. behandlingen af ovennævnte lovforslag lovede jeg at oplyse
Udvalget om, hvor mange midler der er brugt på letbaneprojektet indtil nu, og
om hvorvidt det er muligt at stoppe projektet.
Hovedstadens Letbane har oplyst, at der pr. 1. januar 2016 er brugt 294,9 mio.
kr. i 2013- priser på projektet. Da bogføringen og årsregnskabet for 2015 endnu
ikke er afsluttet, er forbruget baseret på en foreløbig opgørelse ud fra interes-
sentskabets aktuelle registreringer. Af det det samlede beløb udgør driftsrelate-
rede anlægsinvesteringer 38,2 mio.kr. Forbruget af de egentlige anlægsom-
kostninger udgør således 256,7 mio.kr., hvoraf 9,1 mio. kr. er udlæg til ekspro-
priationer.
For så vidt angår spørgsmålet, om det er muligt at stoppe letbaneprojektet, kan
jeg bekræfte, hvad jeg sagde under behandlingen, at det kan man godt. Når det
er sagt, så skal det selvfølgelig tilføjes, at det vil have en lang række implikatio-
ner at stoppe projektet på dets nuværende stade.
For det første vil der skulle tages stilling til, hvad der menes med at stoppe pro-
jektet, fx om projektet stoppes helt eller udskydes til senere.
For det andet vil det have politiske implikationer, bl.a. i forhold til de aftaler,
der er indgået om projektet.
For det tredje vil der, hvis projektet stoppes helt, skulle tages en forhandling
imellem interessenterne i letbaneselskabet i henhold til den indgåede ejerafta-
le. Der vil således bl.a. skulle tages stilling til fordeling af samtlige aktiver og
passiver i interessentskabet, herunder en fordeling af de allerede afholdte ud-
gifter i henhold til de fordelingsnøgler, der fremgår af den gældende lov om
letbanen på Ring 3. De egentlige anlægsomkostninger skal deles mellem staten,
de 11 involverede kommuner og Region Hovedstaden, mens de driftsrelaterede
anlægsudgifter skal deles mellem de 11 kommuner og regionen.