Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102 Bilag 27
Offentligt
1630267_0001.png
Vækst og velfærd
gennem øget mobilitet
L 102 - 2015-16 - Bilag 27: Præsentationer fra Letbanesamarbejdet langs Ring 3 ved foretræde for udvalget den 11. maj 2016
1630267_0002.png
• 11 kommuner med tilsammen ca. 410.000 borgere:
Albertslund, Brøndby, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup,
Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre og Vallensbæk kommune
• Region Hovedstaden med 1,7 mio. borgere
L 102 - 2015-16 - Bilag 27: Præsentationer fra Letbanesamarbejdet langs Ring 3 ved foretræde for udvalget den 11. maj 2016
1630267_0003.png
Formålet med etablering af en
letbane på Ring 3 er først og
fremmest at styrke udviklingen i
Hovedstadsregionen.
Uddrag fra Principaftalen af 20. juni 2013
L 102 - 2015-16 - Bilag 27: Præsentationer fra Letbanesamarbejdet langs Ring 3 ved foretræde for udvalget den 11. maj 2016
1630267_0004.png
Ca. 2 mia. kr. går tabt i hovedstaden
pga. trængsel. I 2025 vil det beløb
være ca. 4 mia. kr.
Bilister spilder 9,3 mio. timer på at
sidde i kø. I 2025 vil det tal være ca.
18 mio. timer.
Trængselskommissionen 2013
L 102 - 2015-16 - Bilag 27: Præsentationer fra Letbanesamarbejdet langs Ring 3 ved foretræde for udvalget den 11. maj 2016
1630267_0005.png
A successful city going forward will
balance both social and economic
strengths so people and
infrastructure support each other.
The Nordic Cities of Opportunity, pwc, 2012
L 102 - 2015-16 - Bilag 27: Præsentationer fra Letbanesamarbejdet langs Ring 3 ved foretræde for udvalget den 11. maj 2016
1630267_0006.png
Den positive effekt som følge af det
store byudviklingspotentiale i
kommunerne er ikke medregnet i den
samfundsøkonomiske analyse.
Udredning om letbane på Ring 3, 2013
L 102 - 2015-16 - Bilag 27: Præsentationer fra Letbanesamarbejdet langs Ring 3 ved foretræde for udvalget den 11. maj 2016
1630267_0007.png
Letbanen er det største og mest
visionære projekt til at skabe vækst
og udvikling siden Fingerplanen og
S-togsnettet blev etableret.