Kast ikke gode penge efter dårlige
Der er tre gode grunde til ikke at gennemføre letbaneprojektet langs ring 3,
selvom der allerede er brugt ca. 300 mio. kr. på projektet.
For det første har projektet, trods de overdrevne positive beregningsanta-
gelser, en samfundsøkonomisk værdi på minus 8 mia. kr. ifølge det rådgi-
vende firma COWI. Det er i sig selv problematisk at realisere projekter, hvor
ulemperne er større end fordelene, hvilket er det den samfundsøkonomiske
beregning viser.
For det andet er trafikprognoserne vildt optimistiske. De viser, at der sker
omtrent en fordobling af den kollektive trafik, selvom der sker en nedlæg-
gelse af stoppesteder i forhold til den nuværende S-busdrift. Grundlaget for
trafikberegningerne er den trafikmodel, som overvurderede trafikken på
Metroen med 30-40%. En mere nøgtern vurdering ville tage udgangspunkt i
det nuværende passagerantal. Det er stadigvæk et mysterium hvor denne
store trafikvækst skal komme fra.
For det tredje er den skønnede anlægssum meget optimistisk vurderet til
godt 4 mia. kr. plus udgifter til det rullende materiel. Det er kommet frem,
at der i projektet ikke er indregnet omkostninger på op til 1,5 mia.kr. til
omlægning af ledningsnettet – kloaker, gas, el mv. – idet disse omkostnin-
ger skal afholdes af ledningsejerne. For borgerne er det imidlertid ligegyl-
digt, om de skal betale direkte til projektet eller indirekte via forbrugsafgif-
ter til ledningsejerne. Betales skal der under alle omstændigheder.
Det skal hertil lægges, at anlægsomkostninger altid er for lavt ansat, fordi
de bygger på en forudsætning om at projektet forløber glat. Der tages des-
uden ikke hensyn til eksterne vanskeligheder som man altid har et ufuld-
stændigt kendskab til.
Det har været fremført, at letbaneprojektet i virkeligheden er begrundet i,
at der opstår nye stationsnære områder. At et område defineres som stati-
onsnært indebærer, at der ifølge Fødevare- og Miljøministeriets udviklings-
plan for hovedstadsområdet kan bygges med en højere bebyggelsestæthed
end i områder, der ikke er stationsnære.
Hvis det er argumentationen for at skabe nye muligheder for vækst i antal-
let af arbejdspladser langs ring 3 er der tale om et uacceptabelt knæfald for
begrebet stationsnærhed.
Det afgørende for at udlægge noget som ”stationsnært” bør være, at der er
en god kollektiv trafikbetjening og ikke om denne betjening er med skinne-
båren trafik eller om den er med højklasset busbetjening. En busbetjening
Poul Sulkjær
Civilingeniør & -økonom
Gammel lundtoftevej 19C
2800 Lyngby
Tlf: 20205490
17. april 2016