Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102 Bilag 20
Offentligt
1621196_0001.png
Movias erfaringer med BRT
Jeppe Gaard, Områdechef, Movia
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621196_0002.png
Hvad efterspørger borgerne af den
kollektive transport?
Udgangspunkt i målinger af kundernes præferencer i den kollektive transport:
Skab et mere pålideligt og effektivt kollektivt trafikprodukt
Fokus på enkelthed og nemme skift
Prioritering af den kollektive trafik og knudepunkter i det fysiske rum
Fokus på kerneprodukter
Vedligehold trafikinfo og komfort
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621196_0003.png
Movia anbefaler at vælge løsning efter kapacitetsbehovet
Omtrentligt max. antal passagerer/time/retning
COWI om Ring 3 i 2010
Letbane:
BRT:
40 pct. ekstra kapacitet v/ 12 afgange pr. time
Kapacitet fuldt udnyttet v/ 15 afgange pr. time
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621196_0004.png
Erfaringer +Way tracé / Nørre Campus
Rejsetid:
Periode
Timebånd
Morgen (7-9)
Retning
Mod Nørreport St.
Netto
-55
Brutto
-92
Dag (9-15)
4. kvartal 2012
mod 4. kvartal
2015
Morgen (7-9)
Dag (9-15)
Eftermiddag (15-18)
Eftermiddag (15-18)
Mod Nørreport St.
Mod Nørreport St.
Mod Ryparken St.
Mod Ryparken St.
Mod Ryparken St.
-49
-75
-6
-24
-22
-44
-63
-1
-29
-12
Kundetilfredshed:
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621196_0005.png
Erfaringer med + Way tracé på Nørre Campus:
passagertal
Indeks
okt-12 okt-13 okt-14 okt-15
14/15
150S/173E
184/185
42/43
6A
94N/95N/96N
100
100
100
100
100
100
58
85
116
63
99
59
35
95
104
68
94
38
29
104
112
71
83
91
• Anlægsperiode har kostet passagerer
• Lang indsvingsperiode før passagertal
normaliseres
• Bedst resultat for de linjer, der benytter hele
Nørre Campus-strækningen:
150S, 173E (nuv. 15E), 184 og 185
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621196_0006.png
April 2017: 5A bliver til Cityline 5C
Københavns, Herlev og Tårnby kommuner opgraderer linje 5A til +Way med følgende
hovedelementer:
• Forbedret infrastruktur på Frederikssundsvej, Nørrebrogade og senere Amagerbrogade
• Forlængelse fra Husum Torv til Herlev Hospital
• Reduceret rejsetid på op til 17 pct. i myldretider
• Nye Gasbusser
fossilfri drift
• Forventet passagervækst på 5 pct. (+1 mio. passagerer)
L 102 - 2015-16 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets ekspertmøde 30/3-16
1621196_0007.png
Movias igangværende analyser – busser der passer til
hovedstadsområdets nye baner: Cityringen og Letbane i Ring 3