Transport- og Bygningsminister Hans Christian Schmidt
CC: Finansminister Claus Hjort Frederiksen samt trafikudvalg.
29. Marts 2016
COWI rapport fra 2010 er forældet. Beslutningsgrundlag for letbaner ligeså.
Kære transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt
Nye ”Letbaner på gummihjul” er etableret siden 2010 og til marginale omkostninger – helt ned til 0,1 mia.
kr. - i forhold til COWI rapportens BRT omkostninger på 2,35 Mia. kr. og/eller letbane omkostninger på 4,0
mia. kr.(2013). Letbaneomkostninger skal minimum tillægges mindst 1 mia. kr. for ledningsomlægninger jf.
svar til trafikudvalget bilag 7:
http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l102/bilag/7/1602670.pdf
Omkostninger for ledningsomlægninger fremgår imidlertid ikke som anlægsomkostninger i letbanens
budget, idet ledningsejerne hovedsageligt pålægges disse. De repræsenterer ikke desto mindre en udgift på
mindst 1 mia. kr. Hertil skal lægges et endnu ikke fastlagt udgiftsbudget på kommunernes tilkøb, da
letbanebudgettet er et minimumsbudget.
De samlede omkostninger for anlæg bliver dermed mindst i samme størrelsesorden som de +5,3 mia. kr.,
som forelagt i indlæg bilag 9:
http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l102/bilag/9/1608871.pdf
Siden COWI 2010 rapporten er der sket en rivende udvikling på området ”letbaner på gummihjul” –
foreløbigt op til 25 meter lange flerleddede vogntog med eltraktion (Hybrid)i egne baner med
trafikprioritering. Der er tilgængelige flerårige data vedr. anlægsomkostninger samt de imponerende
trafikspring på mellem 20 og 40% flere påstigere til kollektiv trafik, som disse anlæg har medført.
Malmö er nærmest ”danske” tilstande og her kunne 17 km prioriterede busbaner med stationer anlægges
for 66 millioner SEK. Et beløb som med samme standard kan skaleres til danske forhold ved 27 km Ring 3
tracee, hvilket resulterer i et muligt minimumsanlægsbudget for en tilsvarende løsning i Ring 3 på 0,1 mia.
DKK.
En noget dyrere løsning er baseret på Movia’s +WAY etableringsomkostninger bl.a. i Nørre Alle på 130 mio.
eller 26 mio. kr. pr. kilometer jf:
http://www.trafikdage.dk/papers_2014/285_SoerenHalkier.PDF
Med dette udgangspunkt kan en samlet pris for +WAY/Letbane på gummihjul for 27 km i Ring 3 estimeres
til 0,7 milliarder kr., hvilket fortsat er et attraktivt prisgrundlag for denne højklassede trafikløsning, som
også giver hurtigere transport end med letbanen.