Transport- og Bygningsudvalget
Att: Formand Lennart Damsbo-Andersen
Fredag den 11. marts 2016
Til Formanden for Transport- og Bygningsudvalget
Letbaneprojektet i Ring 3-korridoren bygger på et mangeårigt samarbejde mellem
staten, Region Hovedstaden (Københavns Amt) samt 11 omegnskommuner. Siden
1999 er der gennemført en række undersøgelser af linjeføring, placering af stationer,
systemvalg og finansiering af en højklasset kollektiv trafikforbindelse i Ring 3
korridoren.
I ”Projekt Basisnet” fra 1999 indgik kombinationer af højklasset bus og sporvogn i
Ring 3-korridoren mellem Ishøj og Lyngby. I ”Korridorundersøgelsen” fra 2001 blev
undersøgt forskellige systemvalg i form af metro, letbane, sporbus og højklasset bus.
I” Korridorundersøgelsen” fra 2003 blev der arbejdet videre med alternative
linjeføringer på baggrund af de fire systemalternativer. Efter indgåelse af forliget om
”en grøn transportpolitik” i 2009, hvor der blev afsat penge til Ring 3-korridoren,
gennemførte Transportministeriet med bistand fra COWI en undersøgelse med en
sammenligning af en letbane og en højklasset busløsning. Arbejdet mundede i 2010
ud i rapporten ”Ring 3 – Letbane eller BRT?”.
Rapporten viste, at en BRT-løsning var billigere i anlæg og drift end en letbane og
havde en bedre samfundsøkonomi. Til gengæld tiltrækker letbanen flere passagerer,
blandt andet fordi den opleves som mere komfortabel. Desuden giver letbanen et
bedre grundlag for at fremme byudviklingen i de omliggende kommuner, blandt
andet fordi en letbane vurderes at være mere robust som en højklasset løsning end
BRT, hvor busserne kan komme til at køre mere i blandet trafik end oprindeligt
planlagt eller blive omlagt til andre ruter.
På den baggrund indgik staten, Region Hovedstaden og de 11 kommuner omkring
Ring 3 i 2011 en samarbejdsaftale om at udarbejde et beslutningsgrundlag for en
letbane på Ring 3. Efter færdiggørelsen af beslutningsgrundlaget blev
samarbejdsaftalen i 2013 fulgt op af en principaftale mellem parterne om
gennemførelse af en letbane på Ring 3. Statens medvirken til Principaftalen var
baseret på en politisk aftale om letbane i hovedstaden, busser og cykler fra juni 2013.
Principaftalen fastlægger parternes indbyrdes økonomiske forpligtelser i forhold til
det samlede anlæg af letbanen samt til finansiering af 375 mio. kr. til forberedende
arbejder, som allerede er langt fremme.