Hej Villum Christensen,
Hermed en et koncentrat af nogle af de problemstillinger der knytter sig til en letbane på Ring 3.
Når økonomien som omtales ved Folketingets behandling af sagen ikke er dækkende skyldes det flere forhold, hvor
jeg har forsøgt at belyse fem af dem
1) Usædvanligt at vedtage et projekt, hvor Folketinget ikke kender de samlede samfundsøkonomiske
konsekvenser!
Letbaneselskabet har kun fremlagt et overslag for en "standard-løsning" til 4 milliarder
kroner.
Hvad indbefatter ”Standard-løsningen”? ”En fremføring af en sporvejsarrangement i et terræn helt uden problemer,
hvor banen alene udføres som ballasteret spor” (ballasteret spor = alm. jernbanespor på sveller lagt i granitballast!)
Hvilke ting er ikke indbefattet i en ”standard-løsning”? Alt andet! F.eks. sporarrangement udført som rillespor i stedet
for ballasteret spor (som sporvognsspor var i København (før 1972)), ekspropriationer, ledningsomlægninger,
vejom,lægninger, ændring af vejskryds, funderingsproblemer (ekstrafunderinger af huse langs banen (f.eks. højhus
ved Lyngby), særlige jordarbejder f.eks. tunnelarbejder (viadukten på Buddingevej umiddelbart før Lyngby station) etc.
etc. Alle disse ting skal
”tilkøbes”
(som
det udtrykkes fra Letybaneselskabet). ”Tilkøb” forventes indtil videre at udgøre
ekstra 4 milliarder kroner. Dette bevirker at den direkte anlægssum forventes at blive 8 milliarder kroner
Der foreligger ingen oplysninger for trafikantomkostninger!
"Trafikantomkostninger" er det tab som samfundet lider, når trafikanter forsinkes i trafikken som følge af
indsnævrede kørebaner, nedsat hastighed, kødannelser m.v. En beregningsmodel (godkendt af Vejdirektoratet) af
trafikantomkostningerne i anlægsfasen viser, at de vil andrage 1- 2 milliarder kroner pr. år!
Den samlede udgift for
samfundet ved anlæg af en letbane på Ring 3 vil derved andrage 15-22 milliarder kroner og ikke de 4 milliarder
kroner, der omtales ved Folketingets behandling af sagen.
Projektet er af eksperter i økonomi (bl.a. af Produktivitetskommisionen) bedømt til at give et samfundsøkonomisk
stærkt negativt afkast.
Kommisionen har frarådet, at letbaneprojektet gennemføres!
2) Usædvanligt at vedtage et projekt, hvor alternative løsningsmuligheder hverken er undersøgt eller belyst
andet
end på skrømt! Intet i de tilgængelige rapporter viser, at der er sket en sammenlining af alternative løsningsforslag!
3) Usædvanligt at vedtage et projekt, hvor det ikke er bragt til offfentlighedens kendskab, at det tilsyneladende
kun er første fase i et kolosalt letbanenet i hele Storkøbehavn!
Adskillige forhold peger i denne retning, f.eks.
kommisoriet i DtU-Transports arbejde for Region Hovedstaden!