Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102 Bilag 1
Offentligt
1588189_0001.png
Herlev Bygade 90 • 2730 Herlev
Transport- og Bygningsministeriet
[email protected]
kopi til
[email protected]
11. november 2015
Journalnr. 163-2015-58430
CPR/CVR
Høringsvar fra Herlev Kommune, vedrørende udkast til lov om ændring
af lov om letbane på Ring 3
Herlev Kommune har følgende bemærkninger til det fremsendte udkast til
lovforslag om ændring af lov om letbane på Ring 3.
Bemærkninger til hastighedsbegrænsningen på Herlev Ringvej
Herlev kommune finder det uacceptabelt at der fremsættes lovforslag hvor
hastigheden gennem kommunen tilbageføres til 70 km/t.
Kommunen ønsker hastigheden fastsat til 50 km/t gennem Herlev, hvilket har
været forudsætningen gennem hele forløbet – såvel i VVM-redegørelsen som i
dispositionsforslaget.
Vejdirektoratet har på et meget sent tidspunkt i forløbet fremført, at hastigheden
igennem Herlev bør tilbageføres til 70 km/t. Vejdirektoratets argument er hensynet
til fremkommelighed og frygt for overførsel af trafik til den statslige M3.
Herlev kommune er ikke enig i denne vurdering. VVM-redegørelsen viser at der
forventes en stigning i belastningen på M3 som følge af etableringen af letbanen i
Ring 3 på 1-2 %. Denne stigning svarer til mindre et ét års almindelig stigning i
trafikken på motorringvejen. Hertil kommer, at kun en beskeden del af denne
stigning kan tilskrives hastighedsnedsættelsen i Herlev, men derimod de mange
kryds som trafikken skal igennem.
Herlev kommune er enig i vigtigheden i at fastholde fremkommeligheden på et højt
niveau, da en nedsættelse af fremkommeligheden først og fremmest vil belaste
kommunens egne mindre veje. Kommunen er dog uenig i at fremkommelighed
udelukkende kan måles i hastighed. I Herlev, hvor ringvejen er aldeles hårdt
belastet, måles fremkommelighed i hvor mange biler vi kan få igennem og ikke
hvor hurtigt bilerne kommer igennem.
Kommunen har arbejdet intenst på at optimere krydsudformning og linjeføring, for
at sikre bedst mulig trafikafvikling, og for at imødekomme bedst mulig
fremkommelighed for alle trafikanter i Ring 3. Der er trods alt tale om at Ring 3
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Herlev Kommune • www.herlev.dk • Hovednummer tlf. 4452 7000 • CVR 63640719
L 102 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1588189_0002.png
skærer lige gennem Herlev by hvor der bor og arbejder mennesker og hvor det
forsøges at fastholde et godt miljø for kommunens borgere.
Kommunen har i det vedlagte brev til Vejdirektoratet gennemgået strækning for
strækning i Herlev kommune og det fremgår klart, at der ikke er den nødvendige
geometri til at sætte hastigheden til 70 km/t, da det kræver bredere veje. Det vil kun
være muligt hvis man reducerer bredden på cykelstier og fortove, ligesom det
forudsætter øget ekspropriation samt øgede omkostninger til støjskærme m.m.
Herlev kommune finder det urimeligt, at den fysiske udformning af Ring 3 gennem
Herlev skal betinges af en yderst marginal stigning i trafikbelastningen på
motorringvejen.
Ved Herlev Station, Herlev Bymidte og Herlev Hospital, forventes der mellem 11-
13.000 daglige passagerer. Fodgængere skal kunne komme sikkert til og fra
letbanestationer og generelt færdes trygt og sikkert langs og på tværs af Ring 3 i
Herlev, ligesom der skal være plads til supercykelstier og cykelstativer.
Hertil kommer hensynet til støjbelastningen af boliger langs Ring 3 som
kommunen lægger meget vægt på.
Endelig er det kommunens vurdering at en tilbageførsel af hastigheden på Ring 3 i
Herlev Kommune kræver at der udføres en supplerende VVM redegørelse, idet
kommunens borgere ikke er blevet hørt i dette spørgsmål. Det skal understreges at
der for det lokale liv i byen ikke er tale om marginale ændringer.
Kommunens korrespondance med Vejdirektoratet vedlægges.
Kommunen har følgende øvrige bemærkninger til lovudkastet
Overdragelse af myndighedskompetence:
Flere Ringbykommuner har, på opfordring af Hovedstadens Letbane, etableret et
fælles kontor, gravekontoret, til håndtering af myndighedsopgaver i forbindelse
med ledningsomlægningerne. Gravekontoret er etableret med tanke på projektets
fremdrift og placeret i Herlev.
Aktuelt er der konstateret udfordringer med at gravekontoret kan varetage de
myndighedsopgaver kontoret er sat i verden for løse, da selve
myndighedskompetencen for at meddele afgørelser og føre tilsyn fortsat ligger i
hjemkommunerne. Der er ikke er hjemmel til at overdrage denne myndighed til
kontoret.
Herlev Kommune foreslår derfor at lovforslaget skal give hjemmel til at kommuner
kan vælge at delegere myndighedskompetence til en fælles enhed. Konkret er
gravekontoret etableret for at tiltræde vejprotokollen på vegne af de kommuner
som er med i samarbejdet, det vil sige at de skal have hjemmel til at udføre opgaver
i forbindelse med vejsyn, gravetilladelser, tilsyn, trafik og afmærkningsplaner.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Herlev Kommune • www.herlev.dk • Hovednummer tlf. 4452 7000 • CVR 63640719
L 102 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1588189_0003.png
Generelt vurderer forvaltningen at etablering af en fælles enhed med den
nødvendige kompetence vil styrke myndighedernes samarbejde og position i
projektet.
Kompensationsordning
1) Ad. Lovforslagets § 1 stk. 5, ny § 3 f i lov om letbane på Ring 3;
Økonomien for en kompensationsordning (både kompensation og administration)
bør belyses, idet der er tale om en ny opfindelse siden anlægsbudgettet blev lavet i
Udredning om letbane fra 2013.
Herlev kommune minder om at parterne i Principaftalen har forpligtet sig til en
besparelse på 3 % af anlægsbudgettet.
Kommunen bemærker i denne forbindelse at Transport og Bygningsministeriet har
iværksat en ekstern kvalitetssikring af anlægsoverslaget. Herlev Kommune støtter
dette, og foreslår at lovforslaget konsekvensrettes når resultatet af
kvalitetssikringen er kendt.
Letbaner i Odense og Aarhus kan anlægges uden at kompensationsordninger er
nødvendige og kommunen bemærker i den forbindelse at dette lovforslag, i
forlængelse af Bekendtgørelse om forurening og gener fra anlægget af Cityringen,
kan være med til at danne præcedens.
2) Ad. Lovforslagets § 1 stk. 5, ny § 3 f stk. 2 i lov om letbane på Ring 3;
Kommunen ønsker at få oplyst om der vil være tale om anvisning af midlertidige
eller permanente boliger til genhusning. Endvidere ønsker kommunen belyst om
det vil være regler tilsvarende Byfornyelseslovens § 62 der vil være gældende ved
anvisning.
Venlig hilsen
Thomas Gyldal Petersen
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Herlev Kommune • www.herlev.dk • Hovednummer tlf. 4452 7000 • CVR 63640719