Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102 Bilag 1
Offentligt
1588186_0001.png
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K.
Sendt til mail: [email protected]
23. november 2015
Vedr. Høring over udkast til Lov om ændring af lov om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S
og Udviklingsselskabet By og Havn I/S og lov om trafikselskaber.
Friluftsrådet har modtaget høringsmaterialet vedrørende høring over udkast til Lov om ændring af lov
om letbane på Ring 3, lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By og Havn I/S og lov om trafik-
selskaber. Friluftsrådet har med interesse læst lovforslaget med tilhørende bilag og bemærkninger og
har følgende bemærkninger:
Friluftsrådet har hæftet sig ved, at de i §3 c nævnte beskyttelsesmæssige hensyn efter naturbeskyttel-
sesloven, for så vidt angår arealer, der er nødvendige for gennemførelse af anlægget nævnt i §2, alene
varetages af transport- og byggeministeren efter denne lov. Herudover fremgår det af §3 d, at kommu-
nalbestyrelsens eller en statslig myndigheds afgørelser vedrørende anlægsprojektet, jf. § 2, som træffes
efter lov om naturbeskyttelse, lov om miljøbeskyttelse, samt regler udstedt i medfør af disse love ikke
kan påklages til anden administrativ enhed.
Med forslaget kan Hovedstadens Letbane I/S med Transport- og Bygningsministerens bemyndigelse der-
med gennemføre de fysiske indgreb i bl.a. naturen og landskabet, som er nødvendige for at kunne rea-
lise projektet. Sådanne fysiske indgreb, vil normalt efter de almindelige regler i natur- og miljølovgivnin-
gen kræve en forudgående tilladelse, godkendelse og dispensation, eller natur- og miljølovgivningen kan
indeholde bestemmelser, som ville hindre gennemførelsen af anlægsprojektet.
Friluftsrådet noterer sig, at letbanen anlægges i siden eller midt på eksisterende vej, og at hovedparten
af strækningen følger Ring 3, alene af den grund har Friluftsrådet ikke en meget stor bekymring for kon-
krete naturværdier. Ikke desto mindre gennemskærer forslaget til letbanen et beskyttet åløb i det syd-
ligste del og anlægsarbejdet vil midlertidigt påvirke arealer med fredskov. Et enkelt sted inddrages
endda et areal med fredskov permanent til kontrol- og vedligeholdelsescenter i Glostrup Kommune. Fri-
luftsrådet håber, at Transport- og Bygningsministeren tager hensyn til naturværdierne tilknyttet vandlø-
bet samt sikrer de største mulige hensyn til arealerne med fredskov, selvom det ikke eksplicit fremgår af
hverken lovforslag eller i bemærkningerne, hvordan hensynet til arealerne med fredskov vil ske.
Den største bekymring for Friluftsrådet er, at lovforslaget fjerner klagemuligheden af Kommunalbesty-
relsens eller en statslig myndigheds afgørelser truffet efter lov om naturbeskyttelse. Det er et grundlæg-
gende brud med retspraksis i dag inden for naturbeskyttelsesområdet, som har et indbygget klagenævn,
der sikrer, at de lovmæssige regler forvaltes korrekt. Friluftsrådet håber ikke det fremadrettet er gængs
procedure med en sådan eliminering af klagemuligheder, da det alene kan opfattes som et demokratisk
tab for borgeres, interessenters og andre implicerede parters mulighed for involvering.
Dokumentnummer D15-61470
Scandiagade 13
DK-2450 København SV
Tel +45 33 79 00 79 (10-15/10-14)
[email protected]
www.friluftsraadet.dk
L 102 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1588186_0002.png
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at de rekreative interesser vil blive påvirket i anlægsfa-
sen. Det fremgår således, at det i anlægsfasen vil være nødvendigt at inddrage arealer med rekreative
funktioner, afspærre rekreative stier og rydde beplantning. Friluftsrådet har forståelse for, at det kan
være nødvendigt at inddrage rekreative arealer i en midlertidig anlæggelsesfase, men opfordrer Hoved-
stadens Letbane I/S til i videst muligt omfang at tage hensyn til cykelister og vandrere, så gennemgå-
ende stier mellem større områder ikke afbrydes i længere tid.
Det glæder Friluftsrådet, at det i bemærkningerne fremgår, at påvirkningen i de fleste tilfælde vil blive
afværget, og at det også fremgår, at der vil blive etableret erstatningsstier, ligesom alle rekreative stier
og en del af beplantningen reetableres efter endt anlægsarbejde. Friluftsrådet antager, at reetablerin-
gen af arealer med beplantning og fredskov sker efter gældende retningslinjer og allerhelst lokalt. Fri-
luftsrådet vil herudover meget gerne involveres i planlægningen af erstatningsstier, da Friluftsrådet lo-
kalt har et godt indblik i, hvor de vigtigste stier skal gå, og hvordan de bør se ud.
Med venlig hilsen
Torbjørn Eriksen
Vicedirektør
Side 2