Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 102 Bilag 1
Offentligt
1588181_0001.png
23. november 2015
ANCH
DI-2015-14143
Deres sagsnr.:2015-4655
Transportministeriet
[email protected]
Berit Gohr Kaptain
[email protected]
Høring vedrørende udkast til lovforslag om ændring af lov om letbane
på Ring 3 m.fl.
DI vil indledningsvist gerne kvittere for muligheden for at svare på ovennævnte høring.
Ændringer i linjeføring
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Transport- og Bygningsministeriet, Regi-
on Hovedstaden og Lyngby-Taarbæk Kommune har besluttet sig for at tilkøbe den alternati-
ve linjeføring gennem DTU. Desuden har Ishøj Kommune anmodet om en ændret linjeføring
og Lyngby-Taarbæk Kommune besluttet at forbedre trafikforholdene i det centrale Lyngby
samtidig med etablering af letbanen, hvilket medfører ændrede betingelser for etablering af
letbanen.
DI har noteret de ovennævnte ændringer i linjeføring og finder det positivt, at letbanen nu
kommer til at passere DTU.
Minimering af gener for vejtrafikken
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at etablering af en letbane inden for
rammerne af en vigtig trafikåre som Ring 3 indebærer en udfordring for vejtrafikkens
fremkommelighed. Samtidig bemærkes, at der har været arbejdet med at optimere bil-
trafikkens fremkommelighed under hensyn til letbanen.
For DI er det afgørende, at der i den videre projektering er et stærkt fokus på at nedbrin-
ge de trafikale gener for biltrafikken.
Minimering af trafikale gener i anlægsfasen
Anlæg af en letbane i Ring 3 indebærer både ombygning af en række veje samt en omfat-
tende ombygning af mange af de ca. 60 kryds, som letbanen passerer.
DI vil gerne understrege, at det bør sikres, at gener i anlægsfasen minimeres. Anlægsar-
bejderne bør således tilrettelægges, så udgangspunktet er de mindst mulige gener for
trafikken, herunder ved, at mest muligt arbejde gennemføres som natten og på andre
tidspunkter, hvor den trafikale belastning er mindst.
I forlængelse heraf er det væsentligt, at virksomhederne i de berørte områder informeres
i god tid om de forventede gener i anlægsperioden. Det gælder især information om,
*SAG*
*SAGDI-2014-08141*
L 102 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
hvor lang tid generne forventes at stå på, således at virksomhederne i god tid kan tage de
nødvendige forhåndsregler i forhold til eksempelvis medarbejdernes pendling og vare-
transporter.
Minimere udgifter for ledningsejere
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at udgifterne for ledningsejere, der bli-
ver pålagt at betale for flytningen af ledninger, anslås at udgøre 750 mio. kr. Der er tale
om en betydelig omkostning og derfor er det også vigtigt, at projektet gennemføres så
omkostningseffektivt som muligt, hvor hensynet til at minimere udgifter for ledningseje-
re spiller en central rolle.
Organisering
DI havde i forbindelse med den oprindelige høring om udkast til lovforslag om letbane
på Ring 3 (oktober 2013) en række bemærkninger vedrørende Metroselskabets rolle som
administrator samt planerne for driftsorganisering. Vedrørende organisering henvises til
disse bemærkninger.
Med venlig hilsen
Annette Christensen
Chefkonsulent