Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 100 Bilag 1
Offentligt
1587763_0001.png
Enhed
Familier
Sagsbehandler
Henriette Braad
Olesen
Sagsnr.
2015 - 6338
Doknr.
285539
Dato
15-11-2015
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
vedr.
forslag til lov om ændring af lov om international fuldbyrdelse af forældremyn-
dighedsafgørelser m.v. (internationale børnebortførelser) (Øget fleksibilitet i
retshjælpsordningen i børnebortførelsessager).
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag blev den 9. oktober 2015 sendt i høring hos:
Advokatrådet, Barnets Tarv Nu, Byretterne, Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerå-
det, Børns Vilkår, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Familie-
advokater, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstole-
nes Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Socialchefer i Dan-
mark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen Far til Støtte for Børn og
Forældre, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes Landsforening, Landsorga-
nisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Mandekrisecentret, Mødrehjælpen, Rigsom-
budsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Statsforvalt-
ningen, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Social- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Advokatrådet, Byretterne, Børnerådet, Danske Advokater, Danske Familieadvokater,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Institut for Menneskerettigheder,
Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK) og Statsforvaltningen.
Vestre Landsret og Østre Landsret har oplyst, at landsretterne ikke ønsker at udtale
sig om forslaget. Rigsombudsmanden på Færøerne har oplyst, at forslaget ikke giver
anledning til bemærkninger, da loven ikke er sat i kraft for Færøerne.
2. Høringssvarene
Københavns Byret, Institut for Menneskerettigheder
og
Statsforvaltningen
har
ikke bemærkninger til forslaget.
Domstolsstyrelsen
har tilkendegivet at ville følge ændringernes betydning for udgifter
til retshjælp i børnebortførelsessager under henvisning til, at Social- og Indenrigsmini-
steriet har oplyst, at forslaget samlet set er udgiftsneutralt.
Advokatrådet
er af den opfattelse, at forslaget vil indebære en styrkelse af de invol-
verede parters retsstilling.
Børnerådet
tilkendegiver, at forslaget efter rådets opfattelse vil gavne børns retsstil-
ling og støtter derfor forslaget.
L 100 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og indenrigsministeren
1587763_0002.png
Rådet bemærker endvidere, at den, der får et barn bortført, uden for de sædvanlige
økonomiske grænser kan have brug for at få advokat beskikket.
Danske Advokater
og
Danske Familieadvokater
hilser dækning af rejseudgifter
og konfliktmægling i bortførelsessager velkommen.
Dommerfuldmægtigforeningen
finder det passende, at der også kan ydes
retshjælp til konfliktmægling, samt til udgifterne i forbindelse med rejsen.
LOKK
er positiv over for forslaget og tilslutter sig, idet forslaget efter LOKKs opfattelse
entydigt forbedrer de virkemidler, der er til rådighed i børnebortførelsessager, hvor
barnet er bortført fra Danmark til andre lande.
LOKK anbefaler, at der indføres en godkendelses- og tilsynsordning i forhold til den
konfliktmægling, der alene foregår i privat regi uden involvering af offentlige myndig-
heder, således man sikrer sig at kvaliteten af konfliktmæglingen er på et højt fagligt
niveau, og at den ikke gennemføres f.eks. af tilfældige privatpersoner. Såfremt man
ikke kan sikre kvaliteten og upartiskheden, kan der efter LOKKs opfattelse være en
risiko for at en ukvalificeret mægling i privat regi – uden myndighedernes indblanding -
kommer til at stå som garant for en aftale, der kan blive meget svær at ændre, netop
fordi det på papiret kommer til at fremstå som om, sagen er givet de optimale mulig-
heder.
3. Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger
Social- og Indenrigsministeriet bemærker, at der med forslaget sker en udvidelse af de
muligheder for at give retshjælp, som findes i dag. Som det også fremgår af forslaget,
så er det med ændringerne ikke tilsigtet at ændre de begrænsninger eller forudsæt-
ninger, der i øvrigt gælder for retshjælpen. Forslaget ændrer således ikke på, at der
ikke stilles krav om, at den efterladte forælder opfylder de økonomiske betingelser for
fri proces.
Om sager om tilbagegivelse af børn bemærkes det overordnet, at beslutningen om at
tilbagegive et barn træffes af myndighederne i det land, barnet er bortført til. På sam-
me måde vil den konfliktmægling, som forslaget adresserer, oftest foregå i dette land,
hvor ministeriet ikke kan føre et egentligt tilsyn. Det bemærkes dog videre, at rets-
hjælp, herunder til konfliktmægling i privat regi, ydes efter en konkret vurdering af sa-
gens samlede omstændigheder, herunder af karakteren af den mægling, der skal
gennemføres eller er gennemført.
2