Til lovforslag nr.
L 10
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Forsvarsudvalget den 19. november 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om net- og informationssikkerhed
[af forsvarsministeren (Peter Christensen)]
1. Ændringsforslag
Forsvarsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2015 og var til
1. behandling den 23. oktober 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L
201 (folketingsåret 2014-15, 1. samling). Et udkast til lov-
forslaget blev sendt i høring, og den daværende forsvarsmi-
nister sendte den 22. april 2015 dette udkast til udvalget, jf.
FOU alm. del – bilag 79 (folketingsåret 2014-15, 1. sam-
ling). Den 6. maj 2015 sendte den daværende forsvarsminis-
ter de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Den 12. maj 2105 sendte daværende forsvarsminister sup-
plerede høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra DI ITEK, IT-Branchen og Telein-
dustrien.
Forsvarsministeren har over for udvalget kommenteret
den skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputationer
Endvidere har DI Digital, IT-Branchen og Teleindustrien
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 28 spørgsmål til forsvarsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV, SF, KF og SIU)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet stemmer
for det stillede ændringsforslag.
Alternativet hæfter sig ved, at opgaverne og tilsynet er
placeret hos Center for Cybersikkerhed, som er en myndig-
hed under Forsvarets Efterretningstjeneste, og dermed ikke
– som Alternativet ville ønske det – varetages af en civil
myndighed. Center for Cybersikkerhed er undtaget offent-
lighedsloven, forvaltningslovens kapitel 4-6 og persondata-
loven, hvilket i praksis betyder, at der ikke vil være ret til
aktindsigt i forhold til de oplysninger og underretninger,
som modtages fra teleudbydere, myndigheder og virksom-
heder. Alternativet hæfter sig endvidere ved, at der ikke er
mulighed for at få klager over afgørelser om it-sikkerhed,
som er truffet af Center for Cybersikkerhed, behandlet ved
et uafhængigt klagenævn.
For Alternativet er det afgørende, at al overvågning af
danskerne beror på en dommerkendelse, som tilmed er tids-
begrænset, så alene på baggrund af dette princip kan Alter-
nativet ikke støtte lovforslaget. Desuden giver lovforslaget
nogle unødvendigt store ulemper for dansk erhvervsliv, som
set i lyset af hensigten med lovforslaget kunne undgås gen-
nem en anden og ikke så rigid lovgivning.
Et
andet mindretal
i udvalget (IA) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget. Mindretallet stemmer for det
stillede ændringsforslag.
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for be-
tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i
udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX017961