Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1562360_0001.png
MINISTEREN
Finansudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. november 2015
2015-6434
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 26. oktober 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L1 - Forslag til finanslov for finansåret 2016, som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr.72:
Ad konto 28.52.01. Indkøb af jernbanetrafik, DSB
Det fremgår, at denne konto fra 2016 også omfatter udgifter og indtægter angå-
ende jernbanetrafikken Helsingør-Peberholm (kystbanen) som tidligere havde
egen konto 28.52.05. Kan regeringen bekræfte, at hvor de to konti jf. FL2015
ville have en nettoudgift på 4.278 mio. kr. i 2016, bliver dette nu reduceret til
4.075 mio. kr., dvs. en besparelse på 203 mio. kr. og hvilke konsekvenser for-
venter regeringen som følge heraf, herunder beskæftigelsesmæssige?
Svar:
Forskellen mellem den fremskrevne bevilling til DSB fra finansloven for 2015
til forslaget til finanslov for 2016 fremkommer først og fremmest på grund af
den reduktion i kontraktbetalingen til DSB, som Transport- og Bygningsmini-
steriet og DSB er blevet enige om. Denne reduktion udgør 300,0 mio. kr. fra
2016 og frem (297,0 mio. kr. i 2015-priser).
I forbindelse med at Øresundstrafikken indlemmes i DSB's forhandlede kon-
trakt, øges bevillingen med 62,0 mio. kr. (2015-priser) for at neutralisere den
negative momseffekt, som er forbundet med den organisatoriske omlægning.
Denne kompensation er statsfinansiel neutral.
DSB ophører med at køre tog på Grenaabanen ultimo august 2016, og derfor
reduceres kontrakten med 16,0 mio. kr. (2015-priser) i 2016, som i stedet ydes
til midlertidig erstatningsbusdrift på strækningen, indtil Aarhus Letbane åbner
og overtager togdriften på Grenaabanen.
DSB's varetagelse af den såkaldte hjælpevognstjeneste er overgået til Ba-
nedanmark, som kompenseres med de udgifter, som DSB sparer, på 16,2 mio.
kr. (2015-priser).
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om, hvilke konsekvenser regeringen forventer som følge af at, ad konto 28.52.01. Indkøb af jernbanetrafik, DSB, vil blive reduceret, til transportministeren
1562360_0002.png
Baneafgifterne forhøjes med virkning fra 1. januar 2016, og i henhold til kon-
trakten skal DSB kompenseres for denne merudgift, så afgiftsforhøjelsen neu-
traliseres med 23,8 mio. kr. (2015-priser).
Endelig er der en forskel på 1 pct. i prisniveau mellem 2015 og 2016 svarende til
40,3 mio. kr.
I nedenstående tabel vises koblingen mellem finansloven for 2015 og forslaget
til finanslov for 2016.
Tabel 1: Udvikling i DSB kontraktbetaling 2015 - 2016
Mio. kr.
FL15
Kontraktreduktion
Momsrefusion på grund af Øresund
Ophør af DSB's togdrift på Grenaabanen
Forhøjelse af baneafgifter
Hjælpevognstjeneste til Banedanmark
I alt 2015-priser
Prisopregning
FFL16
4.278,1
-297,0
62,0
-16,0
23,8
-16,2
4.034,7
40,3
4.075,0
Side 2/2
Kontraktreduktionen på 300,0 mio. kr. i 2016-priser rummer i sig selv ikke
nogen direkte beskæftigelsesmæssig effekt, da den umiddelbare virkning vil
være en reduktion i DSB's overskud. Et mindre overskud vil dog samtidigt være
en spore til en øget effektiviseringsindsats, hvad regeringen naturligvis gerne
bakker op om.
Bortset fra en flytning af aktiviteter mellem DSB og andre parter indeholder de
øvrige reguleringsposter i sig selv ingen samlede beskæftigelsesmæssige netto-
konsekvenser.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt