Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1562341_0001.png
MINISTEREN
Finansudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. november 2015
2015 - 6434
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 26. oktober 2015 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L1 – Forslag til finanslov for finansåret 2016, som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 70:
Ad konto 28.53.02.30. Pulje til forbedringer af kollektiv trafik i yderområder
Der var på FL2015 afsat 119,4 mio. kr. samlet i 2016 og 2017. Med FFL2016
nedsættes dette til 98,6 mio. kr. Hvad er regeringens trafikpolitiske argumenter
for at reducere støtten til kollektiv trafik i yderområderne med ca. 21 mio. kr.?
Svar:
Der er ikke tale om, at bevillingen til puljens formål er reduceret.
Grunden til at det i forslaget til finanslov for 2016 fremgår, at der kun er 98,6
mio. kr. til disponering i 2016 og 2017 er, at den tidligere regering med Aftale
om cykler, busfremkommelighed og kollektiv trafik i yderområder af 22. maj
2015 (S, DF, EL, R og SF) besluttede at finansiere en række projekter og analy-
ser fra puljen, som har afløb ind i 2016-2017, herunder anlæg af en ny station
ved Kalundborg Øst og et trinbræt i Thorsager.
I og med at udgifterne for de projekter, der støttes fra puljen, indplaceres i de
år, hvor udgifterne afholdes, giver det dermed en reduktion i det tilbageværen-
de udisponerede råderum i puljen. Men det samlede støttebeløb i 2016 og 2017
er altså det samme, når man regner de tidligere besluttede projekter med.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt