Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1564578_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Finansudvalget har i brev af 26. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål nr.58 (L 1
Forslag til finanslov for finansåret 2016), som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
06-11-2015
Sagsnr. 2015 - 5408
Spørgsmål nr. 58:
”Vil ministeren redegøre for besparelsen på konto § 17.47.03 Løntilskud ved an-
sættelse af personer på midlertidige ordninger. Dels bedes mindreudgiften opgjort i
relation til den tidligere konto § 17.46.51. Dels bedes ministeren redegøre for min-
dreforbruget, og hvordan ”forventet lavere aktivitet” skal forstås, herunder en op-
gørelse for faldet i det estimerede antal personer, og hvordan den ”forventet lavere
aktivitet” skal implementeres i kommunerne. Ministeren bedes forklare om det er
regeringens politik, at færre ledige skal ansættes i løntilskud, herunder om der
kommer flere i job via løntilskud end gennem virksomhedspraktik (både i absolutte
og procentuelle tal). Ministeren bedes forklare, hvilke alternative indsatser som
skal træde i stedet og regeringens holdning til de levevilkår man har, når opgørelser
fra AK-Samvirke viser, at op mod 70 pct., som opbruger retten til de midlertidige
ydelser, ender i selvforsørgelse.”
Endeligt svar:
Den konkrete budgettering på konto 17.47.03. Løntilskud ved ansættelse af perso-
ner på midlertidige ordninger dækker alene over, at der på finanslovsforslaget for
2016 er indarbejdet en teknisk omlægning som led i udmøntningen af Aftale om re-
form af refusionssystemet. Regeringen lægger med finanslovsforslaget for 2016 så-
ledes ikke op til diskretionære besparelser på bevillingen, og der vil for kommu-
nerne ikke være en ny implementeringsopgave forbundet med budgetteringen.
Udgifterne til løntilskudsordningerne for personer på arbejdsmarkedsydelse og
kontantydelse blev på finansloven for 2015 opført på konto 17.46.51. Refusion af
løntilskud ved ansættelse af ledige.
I 2016 er udgifterne til løntilskud ved ansættelse af personer på den midlertidige
arbejdsmarkedsydelse og dels løntilskud til modtagere af kontantydelse som noget
nyt opført på konto 17.47.03. Løntilskud ved ansættelse af personer på midlertidige
ordninger. Den nye konto er oprettet som følge af Aftale mellem regeringen (SR)
og Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om reform af refusi-
onssystemet og tilpasninger i udligningssystemet af februar 2015. Med aftalen
etableres en refusionstrappe, hvilket nødvendiggør en teknisk omlægning af bevil-
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om at redegøre for besparelsen på konto § 17.47.03 Løntilskud ved ansættelse af personer på midlertidige ordninger, til beskæftigelsesministeren
1564578_0002.png
lingsstrukturen på finansloven for 2016, jf. anmærkningerne til konto 17.47.03.
Løntilskud ved ansættelse af personer på midlertidige ordninger.
Refusionsomlægningen indebærer, at statens refusion af kommunernes udgifter
falder over tid fra 80 pct. i de første 4 uger, 40 pct. fra uge 5-26, 30 pct. fra uge 27-
52 og 20 pct. fra 53. uge med ydelser. Samlet set indebærer refusionsomlægningen,
at de statslige udgifter til refusion falder, mens de kommunale udgifter stiger tilsva-
rende. Kommunerne er under ét fuldt kompenseret for deres merudgifter via blok-
tilskuddet.
I lyset af den tekniske omlægning af de statslige bevillinger er det ikke muligt at
sammenligne de budgetterede udgifter i 2015 og 2016. For en retvisende sammen-
ligning af de budgetterede udgifter i 2015 og 2016 er der på baggrund af de gæl-
dende refusionsprocenter for 2015 og 2016 derfor foretaget en opregning til de
samlede offentlige udgifter. Endvidere er udgifterne i 2015 opregnet til 2016-
priser.
De budgetterede offentlige udgifter til de to ordninger i 2016 er uændret fra finans-
loven for 2015 til forslaget til finanslov for 2016.
Faldet i udgifterne til løntilskud til personer på arbejdsmarkedsydelse fra 2015 til
2016 hænger sammen med den udfasning af ordningen, som fremgår af aftalen
mellem den daværende regering (SRSF) og Enhedslisten om midlertidig arbejds-
markedsydelse fra maj 2013. Der er således på såvel finansloven for 2015 som på
forslaget til finanslov for 2016 budgetteret med et fald i antallet af helårspersoner i
løntilskud på 1.180 fra 2015 til 2016, mens de offentlige udgifter forventes at falde
med 194,8 mio. kr.
jf. tabel 1.
Tabel 1. Udgifter i 2016-pl og antal helårspersoner i løntilskud for arbejdsmarkedsydelse i 2015
og 2016.
2015, FL15
2016, FFL16
Offentlige udgifter, mio. kr.
247,4
52,9
-heraf statslige udgifter, mio. kr.
123,7
10,8
-heraf kommunale udgifter, mio. kr.
123,7
42,1
Aktivitet, helårspersoner
1.500
300
Kilde: Finansloven for 2015, finanslovsforslaget for 2016 samt egne beregninger. Antal helårspersoner er afrundet til
hele 50.
Stigningen i udgifterne til løntilskud til modtagere af kontantydelser fra 2015 til
2016 hænger på tilsvarende måde sammen med den indfasning af ordningen, som
fremgår af Aftalen om finansloven for 2015 mellem den daværende regering (SR),
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten. Der er således på såvel finansloven for
2015 som på forslaget til finanslov for 2016 budgetteret med en stigning i antallet
af helårspersoner i løntilskud på 254 fra 2015 til 2016, mens de offentlige udgifter
forventes at stige med 49,9 mio. kr.
jf. tabel 2.
Tabel 2. Udgifter i 2016-pl og antal helårspersoner i løntilskud for kontantydelse i 2015 og 2016.
2015, FL15
2016, FFL16
Offentlige udgifter, mio. kr.
2,6
52,5
-heraf statslige udgifter, mio. kr.
1,3
10,5
-heraf kommunale udgifter, mio. kr.
1,3
42,0
2
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om at redegøre for besparelsen på konto § 17.47.03 Løntilskud ved ansættelse af personer på midlertidige ordninger, til beskæftigelsesministeren
1564578_0003.png
Aktivitet, helårspersoner
10
270
Kilde: Finansloven for 2015, finanslovsforslaget for 2016 samt egne beregninger. Antal helårspersoner er afrundet til
hele 10.
En del af de personer, som fremover vil opbruge retten til den midlertidige ar-
bejdsmarkedsydelse, vil være berettiget til den nye kontantydelse og den aktive
indsats i forbindelse med kontantydelsesordningen. Andre vil være berettiget til
uddannelses- eller kontanthjælp og den aktive indsats i forbindelse kontanthjælps-
systemet.
I forhold til effekterne af løntilskud og virksomhedspraktik henvises til besvarelsen
af FIU spørgsmål 56 (L1).
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3