Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1564576_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Finansudvalget har i brev af 26. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 56 (L
1), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
06-11-2015
Sagsnr. 2015 - 5408
Spørgsmål nr. 56:
”Vil ministeren redegøre for besparelsen på konto § 17.47.01. Løntilskud ved an-
sættelse af forsikrede ledige. Dels bedes mindreudgiften opgjort i relation til den
tidligere konto § 17.46.51. Dels bedes ministeren redegøre for mindreforbruget
herunder en opgørelse for faldet i det estimerede antal personer. Ministeren bedes
forklare om det er regeringens politik, at færre ledige skal ansættes med løntilskud,
herunder om der kommer flere i job via løntilskud end gennem virksomhedspraktik
(både i absolutte og procentuelle tal).”
Endeligt svar:
Den konkrete budgettering på § 17.47.01. Løntilskud ved ansættelse af forsikrede
ledige dækker alene over, at der på finanslovsforslaget for 2016 er indarbejdet en
teknisk omlægning som led i udmøntningen af Aftale om reform af refusionssy-
stemet. Regeringen lægger med finanslovsforslaget for 2016 således ikke op til
diskretionære besparelser på bevillingen, og der vil for kommunerne ikke være en
ny implementeringsopgave forbundet med budgetteringen.
Udgifterne til løntilskud til forsikrede ledige er på finansloven for 2015 opført un-
der konto 17.46.51. Refusion af løntilskud ved ansættelse af ledige, hvorunder der
også er opført udgifter til løntilskud ved ansættelse af kontanthjælpsmodtagere
m.fl. samt modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydelse og kontantydelse.
I 2016 er udgifterne til løntilskud af forsikrede ledige som noget nyt opført på en
selvstændig hovedkonto 17.47.01. Løntilskud ved ansættelse af forsikrede ledige.
Opdelingen af målgrupperne for løntilskud på selvstændige hovedkonti skal ses i
lyset af Aftale mellem regeringen (SR) og Venstre, Dansk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssy-
stemet af februar 2015. Med aftalen etableres en refusionstrappe, hvilket nødven-
diggør en teknisk omlægning af bevillingsstrukturen på finansloven for 2016, jf.
anmærkningerne til § 17.47.01. Løntilskud ved ansættelse af forsikrede ledige.
Refusionsomlægningen indebærer, at statens refusion af kommunernes udgifter af-
trappes i de første 52 uger af ydelsesperioden, og fra og med den 53. uge med ydel-
ser refunderer staten 20 pct. af kommunernes udgifter. Samlet set indebærer refusi-
onsomlægningen, at de statslige udgifter til refusion falder, mens de kommunale
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om at redegøre for besparelsen på konto § 17.47.01 Løntilskud ved ansættelse af forsikrede ledige, til beskæftigelsesministeren
1564576_0002.png
udgifter stiger tilsvarende. Kommunerne er under ét fuldt kompenseret for deres
merudgifter via bloktilskuddet.
I lyset af den tekniske omlægning af de statslige bevillinger er det ikke muligt at
sammenligne de budgetterede udgifter i 2015 og 2016. For en retvisende sammen-
ligning af de budgetterede udgifter i 2015 og 2016 er der på baggrund af de gæl-
dende refusionsprocenter for 2015 og 2016 derfor foretaget en opregning til de
samlede offentlige udgifter. Endvidere er udgifterne i 2015 opregnet til 2016-
priser, jf. nedenstående tabel.
Fra 2015 til 2016 forventes antallet af forsikrede ledige i ansættelse med løntilskud
at falde med ca. 300 helårspersoner, mens de offentlige udgifter forventes at falde
med 106,2 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Udgifter i 2016-p/l og antal helårspersoner forsikrede ledige i ansættelse med løntilskud i
2015 og 2016
2015, FL15
2016, FFL16
Offentlige udgifter, mio. kr.
1.033,5
927,3
-heraf statslige udgifter, mio. kr.
516,7
234,1
-heraf kommunale udgifter, mio. kr.
516,7
693,2
Aktivitet, helårspersoner
5.950
5.650
Kilde: Finansloven for 2015, finanslovsforslaget for 2016 samt egne beregninger. Antal helårspersoner er afrundet til
hele 50.
Den budgetterede aktivitetsudvikling på finanslovsforslaget for 2016 er uændret i
forhold til finansloven for 2015. Den forventede udvikling i såvel udgifter som ak-
tivitet for løntilskud til forsikrede ledige afspejler således primært virkningerne af
forlig om reform af beskæftigelsesindsatsen, som blev indgået af den forrige rege-
ring i juni 2014. Initiativerne vedrørende løntilskud trådte i kraft den 1. januar
2015.
I beskæftigelsesreformen blev løntilskuddet ved ansættelse hos offentlige arbejds-
givere nedsat, kvote- og sanktionssystemet for offentlige løntilskud blev afskaffet,
løn- og timetalsberegningen for offentligt løntilskud blev forenklet, varigheden af
privat løntilskud blev sænket fra 12 til 6 måneder, den maksimale varighed af of-
fentligt løntilskud blev for dagpengemodtagere sat ned fra 6 til 4 måneder og der
blev indført en 6 måneders karensperiode for ansættelse med offentligt løntilskud.
Samtidig indebar reformen, at 1. tilbud om aktivering til ledige blev fremrykket
med 3 måneder.
Samlet set indebærer ændringerne i medfør af reformen et lavere løntilskud samt en
forventning om, at færre personer ansættes med løntilskud, jf. den forventede ud-
vikling fra 2015 til 2016.
Ændringerne som følge af beskæftigelsesreformen blev bl.a. gennemført for at
mindske risikoen for fortrængning af ordinært ansatte og for at undgå fastholdelse i
ansættelse med løntilskud. Ændringerne blev således gennemført for at sikre en
mere hensigtsmæssig brug af ordningerne.
Inden for forskningslitteraturen peger blandt andet Rosholm og Svarer på effekter-
ne af virksomhedsrettet aktivering i høj grad afhængig af, hvorvidt det foregår på
private eller offentlige arbejdspladser. Mens der er stærk evidens for, at løntilskud i
2
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om at redegøre for besparelsen på konto § 17.47.01 Løntilskud ved ansættelse af forsikrede ledige, til beskæftigelsesministeren
1564576_0003.png
private virksomheder har positive beskæftigelseseffekter, er der moderat evidens i
forhold til, at løntilskud i det offentlige forlænger ledighedsperioden. I forsknings-
litteraturen findes der ligeledes evidens for, at privat løntilskud medfører, at ledige
kommer hurtigere i beskæftigelse, fastholder efterfølgende beskæftigelse, samtidig
med at der opnås en højere løn (Rosholm og Svarer, 2011)
1
. Senest har to nye ef-
fektanalyser udarbejdet af henholdsvis KORA (2013)
2
og Damvad (2013)
3
doku-
menteret positive effekter ved privat løntilskud.;
Effekterne af virksomhedspraktik er generelt set mindre belyst end effekterne af
løntilskud. Der findes i forskningslitteraturen dog studier, der indikerer, at virk-
somhedspraktik har positive beskæftigelseseffekter.
Det er vanskeligt at konkludere noget entydigt om størrelsen af effekterne for de
forskellige redskaber i den aktive beskæftigelsespolitik. Årsagen er, at de forskelli-
ge studier anvender forskellige metoder og fokuserer på forskellige effekter for-
bundet med indsatsen. Nogle studier undersøger fx virkningen på den gennemsnit-
lige varighed af ledighedsforløbet, mens andre studier undersøger virkningen på
sandsynligheden for at afgå til beskæftigelse. Der er dog en gennemgående tendens
til, at privat løntilskud har de største effekter.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
1
Rosholm og Svarer, 2011: ”Effekter
af virksomhedsrettet aktivering i den aktive arbejds-
markedspolitik”
2
KORA, 2013:
”Effekten af uddannelsesaktivering for forsikrede ledige”
3
DAMVAD, 2013:
”Effekterne af uddannelse på lediges mulighed for at komme i beskæf-
tigelse”
3