Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 55 (L 1), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen.
06-11-2015
Sagsnr. 2015 - 5408
Spørgsmål nr. 55:
”Vil ministeren redegøre for besparelsen på konto § 17.35.24 Forrevalidering. Dels
bedes mindreudgiften opgjort i relation til den tidligere konto § 17.54.02. Dels
bedes ministeren redegøre for, hvordan "forventet lavere aktivitet" skal forstås,
herunder en opgørelse for faldet i det estimerede antal personer, og hvordan den
"forventet lavere aktivitet" skal implementeres i kommunerne. Ministeren bedes
forklare, hvordan der er blevet færre mennesker med behov for forrevalidering
siden finansloven for 2015, herunder om den fremkomne besparelse beror på evi-
densbaseret viden.”
Endeligt svar:
Den konkrete budgettering på konto 17.35.24 Forrevalidering på kontant- og ud-
dannelseshjælp dækker alene over, at der på finanslovsforslaget for 2016 efter van-
lig budgetteringspraksis er udarbejdet et opdateret skøn for aktiviteten og udgifter-
ne på bevillingen samt en teknisk omlægning som led i udmøntningen af Aftale om
reform af refusionssystemet. Regeringen lægger med finanslovsforslaget for 2016
således ikke op til diskretionære besparelser på bevillingen, og der vil for kommu-
nerne ikke være en ny implementeringsopgave forbundet med budgetteringen.
Udgifterne til forrevalidering er på finansloven for 2015 opført under konto
17.54.02. Forrevalidering, mens de i 2016 som noget nyt er opført under konto
17.35.24. Forrevalidering på kontant- og uddannelseshjælp. Overflytningen af ud-
gifterne til en ny konto skal ses i lyset af Aftale mellem regeringen (SR) og Ven-
stre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om reform af refusionssy-
stemet og tilpasninger i udligningssystemet af februar 2015. Med aftalen etableres
en refusionstrappe, hvilket nødvendiggør en teknisk omlægning af bevillingsstruk-
turen på finansloven for 2016, jf. anmærkningerne til konto 17.35.24 Forrevalide-
ring.
Refusionsomlægningen indebærer, at statens refusion af kommunernes udgifter af-
trappes i de første 52 uger af ydelsesperioden, og fra og med den 53. uge med ydel-
ser refunderer staten 20 pct. af kommunernes udgifter. Samlet set indebærer refusi-
onsomlægningen, at de statslige udgifter til refusion falder, mens de kommunale