Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1564546_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 54 (L 1), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen.
06-11-2015
Sagsnr. 2015 - 5408
Spørgsmål nr. 54:
”Vil ministeren redegøre for besparelsen på konto § 17.35.23 Revalidering. Dels
bedes mindreudgiften opgjort i relation til den tidligere konto § 17.54.01. Dels
bedes ministeren redegøre for, hvordan "forventet lavere aktivitet" skal forstås,
herunder en opgørelse for faldet i det estimerede antal personer, og hvordan den
"forventet lavere aktivitet" skal implementeres i kommunerne. Ministeren bedes
forklare, hvordan der er blevet færre mennesker med behov for revalidering siden
finansloven for 2015, herunder om den fremkomne besparelse beror på
evidensbaseret viden”
Endeligt svar:
Den konkrete budgettering på konto 17.35.23 Revalidering dækker alene over, at
der på finanslovsforslaget for 2016 efter vanlig budgetteringspraksis er udarbejdet
et opdateret skøn for aktiviteten og udgifterne på bevillingen samt en teknisk om-
lægning som led i udmøntningen af Aftale om reform af refusionssystemet. Rege-
ringen lægger med finanslovsforslaget for 2016 således ikke op til diskretionære
besparelser på bevillingen, og der vil for kommunerne ikke være en ny implemen-
teringsopgave forbundet med budgetteringen.
Udgifterne til revalidering er på finansloven for 2015 opført under konto 17.54.01
Revalidering, hvorunder der også er opført udgifter til løntilskud ved ansættelse af
revalidender samt refusion af boligtilskud til revalidender og forrevalidender.
I 2016 er udgifterne til revalidender og refusion af boligtilskud til revalidender og
forrevalidender som noget nyt opført under én konto 17.35.23. Revalideringsydelse
mv., mens løntilskud ved ansættelse af revalidender er opført på en anden konto,
17.47.11. Løntilskud ved ansættelse af revalidender m.fl. Opdelingen af målgrup-
perne for ydelserne på selvstændige hovedkonti skal ses i lyset af Aftale mellem
regeringen (SR) og Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om
reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet af februar 2015.
Med aftalen etableres en refusionstrappe, hvilket nødvendiggør en teknisk omlæg-
ning af bevillingsstrukturen på finansloven for 2016, jf. anmærkningerne til §
17.35.23 Revalidering.
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at redegøre for besparelsen på konto § 17.35.23 Revalidering, til beskæftigelsesministeren
1564546_0002.png
Refusionsomlægningen indebærer, at statens refusion af kommunernes udgifter af-
trappes i de første 52 uger af ydelsesperioden, og fra og med den 53. uge med ydel-
ser refunderer staten 20 pct. af kommunernes udgifter. Samlet set indebærer refusi-
onsomlægningen, at de statslige udgifter til refusion falder, mens de kommunale
udgifter stiger tilsvarende. Kommunerne er under ét fuldt kompenseret for deres
merudgifter via bloktilskuddet.
I lyset af den tekniske omlægning af de statslige bevillinger er det ikke muligt at
sammenligne de budgetterede udgifter i 2015 og 2016. For en retvisende sammen-
ligning er der på baggrund af de gældende refusionsprocenter for 2015 og 2016
derfor foretaget en opregning til de samlede offentlige udgifter. Endvidere er udgif-
terne i 2015 opregnet til 2016-priser, jf. nedenstående tabel.
Fra 2015 til 2016 forventes antallet af revalidender således at falde med ca. 1.300
helårspersoner, mens de offentlige udgifter forventes at falde med 275,8 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Udgifter i 2016-pl og antal helårspersoner i revalidering. 2015 og 2016
Offentlige udgifter, mio. kr.
-heraf statslige udgifter, mio. kr.
-heraf kommunale udgifter, mio. kr.
Aktivitet, helårspersoner
2015, FL15
1.611,5
834,6
776,9
7.950
2016, FFL16
1.335,7
276,6
1.059,1
6.650
Kilde: Finansloven for 2015, finanslovsforslaget for 2016 samt egne beregninger. Antal helårspersoner er afrundet til
hele 50.
Den budgetterede udvikling er baseret på statistiske oplysninger om den seneste
aktivitetsudvikling på revalideringsordningen samt kommunernes anmeldelser af
refusion. Budgetteringen af ordningen skal ses i sammenhæng med, at aktiviteten
på ordningen har været faldende i en årrække, hvilket blandt andet skal ses i sam-
menhæng med, at de tilbud, som revalideringsordningen giver adgang til, også er
tilgængelige på andre ydelser i dag.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2