Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1565582_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Finansudvalget har i brev af 26. oktober 2015 stillet mig følgende spørgsmål 52
vedrørende forslag til finanslov for finansåret 2016 (L1), som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 52
”Ad
konto 29.24.21 Biogas og 29.25.09. Tilskud til opgradering eller rensning af
Biogas. Disse to konti øges tilsammen fra 923 mio. kr. i perioden 2016-2018 i FL2015
til nu 1.687 mio. kr. i samme periode. Hvad er forklaringen på denne markante forskel
i forventningerne til støttebehovet?
Der anmodes om en samlet oversigt, der viser statens samlede forventede årlige
støtte til biogas i 2016 og BO-årene med angivelse af den forventede
biogasproduktion (energiindhold) sammenlignet med ditto opgørelse for vindmøller
og solceller.”
Svar
Forskellen i forventningerne til støttebehovet til opgradering og rensning af biogas (§
29.25.09) og til biogas, der anvendes til transport og proces (§ 29.24.21) skyldes tre
forhold:
En større forventet biogasproduktion
Et højere gasprisafhængigt tilskud som følge af en forventet lavere gaspris
En ændret forventet fordeling af biogasanvendelsen
Forventninger til biogasproduktionen
Ved indgåelsen af Energiaftalen 2012 blev det vurderet, at der i 2020 kunne opnås
en biogasproduktion på 16,8 PJ i 2020. I 2014 blev den forventede biogasproduktion
i 2020 nedjusteret til 10 PJ, hvilket blev lagt til grund for det forventede tilskudsbehov
i finanslov for 2015. I 2015 blev den forventede biogasproduktion i 2020 igen
opjusteret til 14 PJ. Dette skyldes, at der for alvor er kommet gang i
biogasudbygningen, efter statsstøttegodkendelsen af Energiaftalens pristillæg til
biogas til elproduktion og opgradering faldt endeligt på plads i februar 2014. Der er
tale om lovbundne støtteordninger, hvor alle, der opfylder betingelserne, har krav på
støtte. Det er vanskeligt at forudsige den fremtidige støtteberettigede produktion. Der
er derfor fortsat usikkerhed om det fremtidige støttebehov.
Ministeren
10. november 2015
J.nr. 2015-2942
1
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om tilskudet til opgradering eller rensning af biogas, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1565582_0002.png
Gasprisafhængigt tilskud
Støtten til biogas udgøres blandt andet af et pristillæg, hvis størrelse afhænger af
naturgasprisen. Pristillægget stiger, når naturgasprisen falder og vice versa.
Gasprisen er i øjeblikket lav, og forventningen til den fremtidige gaspris er også
nedjusteret. En lavere forventet naturgaspris medfører en opregulering af det
gasprisafhængige tilskud og derved et øget forventet støtteomfang.
Fordeling af biogasanvendelsen
Opgradering og rensning (§ 29.25.09) og biogas til transport, proces og andet (§
29.24.21) støttes via finansloven. Støtten til elproduktion ved biogas og
forgasningsgas finansieres over el-PSO’en. I perioden 2016-2018 forventes en
anden fordeling af biogasanvendelsen end tidligere antaget. Det forventes nu, at
opgradering og tilførsel til naturgasnettet vil blive den primære afsætningsvej for
biogassen. Biogas til opgradering eller rensning forventes således at udgøre ca. 50
pct. af den samlede forventede biogasproduktion i 2019.
Forventet produktion og støtte til biogas, vindmøller og solceller i 2016 og BO-årene
Af tabel 1 fremgår en oversigt over statens samlede forventede årlige produktion og
støtte til biogas, vindmøller og solceller i 2016 og BO-årene.
Støtten til biogas består af forskellige pristillæg og afgiftsfritagelser. Støtten til biogas
udmøntes gennem følgende fem støtteordninger, hvoraf tre – biogas til transport,
proces og andet – endnu ikke er statsstøttegodkendt af EU-Kommissionen og derfor
ikke er trådt i kraft:
Elproduktion ved biogas og forgasningsgas
Levering af opgraderet biogas til naturgasnet eller renset biogas til bygasnet
Transport (ikke statsstøttegodkendt)
Procesformål i virksomheder (ikke statsstøttegodkendt)
Andre anvendelser, herunder varme (ikke statsstøttegodkendt)
Opgradering og rensning (§ 29.25.09) og biogas til transport, proces og andet (§
29.24.21) støttes via finansloven. Støtten til elproduktion ved biogas og
forgasningsgas finansieres over el-PSO’en. Mindreprovenu som følge af en delvis
afgiftsfritagelse af biogas til varme er ikke indregnet i nedenstående oversigt.
Støtteordninger til vindmøller og solceller finansieres over el-PSO’en. Der betales
desuden ikke elafgift af el fra solceller og husstandsvindmøller, som anvendes til eget
forbrug. Denne afgiftsfritagelse udgør en indirekte støtte og indebærer et
mindreprovenu for staten. Mindreprovenuet er dog ikke indregnet i nedenstående
oversigt.
2
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om tilskudet til opgradering eller rensning af biogas, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1565582_0003.png
Tabel 1. Forventet produktion fra biogas, vindkraft og solceller i PJ og forventet
støtte til biogas, vindkraft og solcelle i mio. kr. for perioden 2016 og BO-årene
2016
2017
2018
2019
Produktion (PJ)
Forventet produktion af biogas
9,4
10,5
11,8
13,2
Forventet elproduktion fra vindkraft
50,4
51,5
53,8
60,7
Forventet elproduktion fra solceller
2,6
2,8
3,1
3,5
Støtte (mio. kr.)
Samlet forventet støtte til biogas
990
1019
1090
1134
- heraf fra finansloven
468
552
661
742
- heraf fra el-PSO
522
467
429
392
Forventet støtte til vindkraft via el-PSO
3688
3311
3342
4063
Forventet støtte til solceller via el-PSO
137
135
139
144
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
3