Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1583622_0001.png
Tale
Samrådstale
Spørgsmål:
Det fremgår af svaret på spørgsmål 160 (L1) at boligydelsespakken,
der er en del af Finanslovsaftalen for 2016, vil give et voksende pro-
venu efter 2016. Således vil provenuet efter tilbageløb i 2020 være på
480 mio. kr., i 2025 på 880 mio. kr. og i 2030 på 1,2 mia. kr. Samtidig
fremgår det af svar på spørgsmål 119 (L 1), at boligydelsen øger råde-
rummet frem mod 2020 og at dette råderum blandt andet kan bruges
på skattelettelser. Ministeren bedes derfor redegøre for, om det er af-
talt mellem aftalepartierne, hvordan provenuet fra boligydelsespakken
skal benyttes i alle år fremover (også for de år, der ligger efter det af-
talte om finansloven for 2016) og om det potentielt kan bruges på
skattelettelser?
Svar:
Det talte ord gælder.
Det har vist stået alle klart, at der de seneste dage er rejst en række
spørgsmål til de ændringer i boligydelsen, der indgår aftalen om fi-
nansloven for 2016.
Regeringen lægger vægt på, at de rejste spørgsmål kan belyses
grundigt, og at der er tilstrækkelig tid til dette.
Regeringen og parterne bag aftalen for finansloven for 2016 er på
den baggrund enige om, at lovforslaget om boligydelsen ikke fær-
digbehandles i Folketinget, men trækkes tilbage.
Det efterlader naturligvis et finansieringsbehov, som skal dækkes i
2016 og i årene frem. Derfor optages en negativ budgetregulering
på finansloven for 2016 svarende til provenuet fra boligydelses-
pakken.
15. december 2015
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 15/12-2015 om boligydelsespakken, til finansministeren
Side 2 af 6
De fire partier bag finansloven for 2016 er enige om, at budgetre-
guleringen vil blive søgt udmøntet indenfor boligydelsesområdet.
Det vil ske i foråret 2016 på baggrund af et oplæg fra regeringen.
Det er min opfattelse, at dette er en fornuftig løsning i den givne
situation. Den sikrer, at vi har en fuldt finansieret finanslov for
2016. Samtidig får vi bedre tid til at afklare spørgsmål og uklarhe-
der.
***
Der har også været rejst spørgsmål til konsekvenserne af nogle fi-
nansieringselementer på fondsområdet.
Her er de fire partier enige om, at det særlige konsolideringsfradrag
for fonde fjernes fra 2016 og frem. Det er samtidig besluttet, at
den nuværende overførselsregel fastholdes
Justeringerne af disse finansieringselementer efterlader et finansie-
ringsbehov på 80 mio. kr. årligt, som parterne er enige om at ud-
mønte i foråret 2016 på baggrund af et oplæg fra regeringen.
Endelig er parterne også enige om at drøfte størrelsen på udlig-
ningsskatten på pensioner frem mod 2020, ligesom vi vil drøfte
muligheden for at gøre affaldsgebyret for virksomheder til en til-
valgsordning.
Alt i alt synes jeg, at det er sobre og balancerede løsninger, som
viser, at de fire partier bag finansloven er villige til at tage ansvar.
***
Boligydelsespakken skal naturligvis ses i forlængelse af den aftale
regeringen har indgået med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti om finansloven for 2016.
Så lad mig starte med at redegøre for hovedelementer i den.
***
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 15/12-2015 om boligydelsespakken, til finansministeren
Side 3 af 6
Udgangspunktet for finansloven for 2016 var regeringens kasseef-
tersyn, der viste, at de offentlige finanser var i mindre god stand
end ventet før valget.
Regeringen har sammen med aftalepartierne taget konsekvensen og
foretaget en markant styrkelse af de offentlige finanser med 5 mia.
kr. i 2016 og dermed fået skabt luft til underskudsgrænsen i bud-
getloven.
Det har altså været et grundvilkår for finansloven for 2016, at
rammerne var stramme. Derfor er alle nye initiativer finansieret
krone for krone gennem omprioriteringer.
Vi har taget ansvar i en svær situation og har turdet prioritere.
***
Aftalen om finansloven for 2016 går på to ben: Vi styrker kerne-
velfærden og trygheden markant. Samtidig gør vi hverdagen lettere
for familier og boligejere. Og vi skaber bedre vilkår for at drive
virksomhed i Danmark.
Vi har afsat 2,4 mia. kr. ekstra til sundhed i 2016. Pengene skal
bruges blandt andet på en indsats for demente, ældre mediciske pa-
tienter og til at sikre nye patientrettigheder.
Samtidigt har vi afsat 1 mia. kr. årligt til at understøtte en værdig
ældrepleje i kommunerne. Det er vel at mærke ud over ældremilli-
arden fra finansloven for 2014, som blev lagt ud i bloktilskuddet i
forbindelse med indgåelse af Økonomiaftalen for 2016 med KL.
Det betyder, at kommunernes samlet set kan anvende �½ mia. kr.
mere på service i 2016 end i 2015.
Med finansloven for 2016 tilfører vi også politiet i alt 1,9 mia. kr.
frem mod 2019 i den nye flerårsaftale om politiets økonomi, der
giver gode rammer for politiets fremtidige arbejde med at sikre et
trygt Danmark. Med aftalen får Danmark et stærkt værn mod ter-
ror, og vi får flere betjente til at lave politiarbejde.
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 15/12-2015 om boligydelsespakken, til finansministeren
Side 4 af 6
***
Med finansloven har vi også gjort det lettere at være dansker. Der-
for har vi nedsat registreringsafgiften for personbiler og motorcyk-
ler fra 180 pct. til 150 pct. Det betyder helt konkret, at der skal be-
tales ca. 10-20.000 kr. mindre i registreringsafgift for en mellemstor
familiebil. Med afgiftsnedsættelsen bliver det i højere grad muligt at
købe mere familievenlige og trafiksikre biler.
Samtidig har vi fastfrosset grundskylden i 2016. Det betyder, at
boligejere skal betale det samme i kroner og øre i 2016 som de
gjorde i 2015 ved uændret grundskyldspromille.
***
Finansloven for 2016 styrker også rammevilkårene for dansk er-
hvervsliv.
Det gør vi blandt andet ved at gøre den danske erhvervsbeskatning
mere enkel og mere konkurrencedygtig, så vi kan tiltrække flere
udenlandske investeringer. Samtidig vil vi forbedre rammerne for
virksomhedsoverdragelse til erhvervsdrivende fonde, fx i forbin-
delse med generationsskifte og skabe bedre vilkår for generations-
skift familieejede virksomheder.
Det har også været en vigtig prioritet at skabe vækst og udvikling i
hele Danmark. Derfor afsætter vi med finanslovaftalen midler til at
understøtte fremgang i de erhverv, der særligt er repræsenteret
uden for de større byer og i landdistrikterne og til at forbedre vilkå-
rene for at bo og arbejde i hele landet.
Vi nedsætter endvidere den såkaldte NOx-afgift fra 25 til 5 kroner
pr. kilo, og annullerer reklameafgiften. Det er begge initiativer som
den tidligere regering besluttede og som gjorde det dyrere at drive
virksomhed. Nu ruller vi dem tilbage.
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 15/12-2015 om boligydelsespakken, til finansministeren
Side 5 af 6
Endelig har vi afsat penge til en landbrugs- og fødevarepakke, her-
under til målrettede miljøtiltag, så det bliver muligt at lempe land-
brugets kvælstofregulering.
***
Det var hovedelementerne i finanslovaftalen for 2016. Og alle de
nye initiativer indgår som en samlet pakke, der er finansieret krone
til krone ved omprioriteringer.
I alt har vi med finanslovaftalen gennemført budgetforbedringer
for ca. 6,7 mia. kr. i 2016, som er fordelt på en række områder og
varierer i størrelse. Boligydelsespakken er således blot én blandt
flere finansieringskilder til initiativerne på finansloven for 2016.
Regeringen har fra start til slut kommunikeret dette meget tydeligt,
og det har således også stået aftaleparterne bag finanslovaftalen
helt klart.
Aftaleparterne har sammen indgået en fuldt finansieret finanslovaf-
tale samlet set og i hvert af årene 2016-2019. Vi har ikke sat mær-
kat på, hvordan provenuet fra enkeltstående budgetforbedringer
disponeres – hverken i 2016 eller de efterfølgende år.
Som sagt er finanslovens initiativer er fuldt finansieret krone for
krone ved budgetforbedringer, herunder af boligydelsespakken.
Der er altså ikke tale om, at boligydelsen skaber et råderum i 2016,
som kan disponeres. Midlerne fra budgetforbedringerne går til at
finansiere de initiativer, som indgår i den samlede finanslovpakke.
Det er helt normal praksis, at initiativerne og finansiering på fi-
nansloven har en flerårig virkning. Det gælder også finansloven for
2016. Dette er afspejlet i de såkaldte budgetoverslagsår på finans-
loven for 2016.
Lad mig imidlertid slå fast, at finansloven for 2016 er en etårig afta-
le. De samlede prioriteter for de kommende finansår vil i overens-
stemmelse med helt normal praksis først blive besluttet som led i
de kommende års økonomiaftaler og finanslovaftaler.
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 15/12-2015 om boligydelsespakken, til finansministeren
Side 6 af 6
Der vil i den forbindelse blive taget stilling, hvordan et eventuelt
råderum fordeles på velfærd og skattelettelser.
Jeg vil også gerne slå fast, at der ikke foreligger nogen aftale mel-
lem aftaleparterne bag finansloven for 2016 om, hvordan et even-
tuelt råderum i årene efter 2016 disponeres.