Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1576899_0001.png
7. december 2015
J.nr. 15-3201569
Til Folketinget – Finansudvalget
Vedrørende L 1 - Forslag til finanslov for finansåret 2016
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 170 af 30. november 2015. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jesper Petersen.
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om en opgørelse af den gevinst, den nominelle fastfrysning af grundskylden i 2016 giver for en gennemsnitlig boligejer, til skatteministeren
1576899_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en opgørelse af den gevinst, den nominelle fastfrysning af
grundskylden i 2016 giver for en gennemsnitlig boligejer opgjort på kommuner. Tabellen
bedes opstillet, så de boligejere, der opnår den største gevinst, fremgår først.
Svar
Grundskylden har siden 2003 været omfattet af en årlig stigningsbegrænsning, der for
2016 indebærer, at reguleringsprocenten er fastsat til maksimalt 6,6 pct. Med aftalen om
finansloven fastfryses grundskylden for ejerboliger i 2016 ved at nedsætte reguleringspro-
centen til 0 pct. Der er tale om en målrettet fastfrysning af grundskylden for boligejere,
der ellers ville opleve en stigning i skattebetalingen som følge af reguleringen af det skat-
tepligtige grundlag i 2016.
En fastfrysning af grundskylden i 2016 for ejerboliger skønnes at indebære et umiddelbart
mindreprovenu i 2016 på ca. 755 mio. kr. og ca. 570 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Det vurderes ikke umiddelbart meningsfyldt at tale om en gennemsnitlig boligejer, jf.
spørgsmålet. En boligejer kan have mindre end 1 bolig (fx hvis to ægtefæller begge er
medejere), præcis 1 bolig (eneejer) eller flere boliger (fx ejerlejlighed og sommerhus) og
gennemsnittet heraf kan være svært at fortolke. I det følgende er den gennemsnitlige re-
duktion af grundskylden derfor opgjort for enfamiliehuse, sommerhuse og ejerlejligheder
hver for sig. Opgørelsen omfatter alene ejendomme, der bebos af ejer, således at fx som-
merhuse, der ikke fungerer som helårsbolig, ikke er medtaget.
Med denne afgrænsning skønnes, at den gennemsnitlige reduktion er 540 kr. for enfami-
liehuse, 440 kr. for sommerhuse og 240 kr. for ejerlejligheder. Den gennemsnitlige reduk-
tion for de tre boligtyper er 490 kr.,
jf. tabel 1,
der endvidere viser den kommunefordelte
opgørelse.
Side 2 af 5
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om en opgørelse af den gevinst, den nominelle fastfrysning af grundskylden i 2016 giver for en gennemsnitlig boligejer, til skatteministeren
1576899_0003.png
Tabel 1. Konsekvenser i 2016 af en fastfrysning af grundskylden for boligejere i 2016 fordelt på
kommuner og ejendomstyper
Kr.
Lyngby-Taarbæk
Rudersdal
Gentofte
Hvidovre
Hørsholm
Ballerup
Rødovre
Helsingør
Albertslund
Gladsaxe
Herlev
Furesø
København
Tårnby
Allerød
Glostrup
Brøndby
Fredensborg
Frederiksberg
Hillerød
Aarhus
Vallensbæk
Egedal
Frederikssund
Høje-Taastrup
Silkeborg
Halsnæs
Ishøj
Odder
Skanderborg
Køge
Favrskov
Greve
Gns. pr.
enfamiliehus
2.120
1.970
2.030
1.580
1.550
1.370
1.620
1.450
1.410
1.510
1.250
1.230
2.240
1.210
1.110
1.180
920
970
3.080
900
900
1.020
830
820
890
650
660
760
590
580
540
510
520
Gns. pr.
sommerhus
-
-
-
-
-
-
-
1.030
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
590
980
-
60
240
-
530
470
-
1.050
-
-
-
-
Gns. pr.
ejerlejlighed
220
230
210
60
430
360
250
440
190
170
490
230
350
110
380
60
240
170
420
220
300
10
130
240
30
310
270
0
170
230
160
240
80
Gns. pr. bolig
1.690
1.630
1.440
1.410
1.400
1.290
1.290
1.260
1.250
1.230
1.190
1.130
1.100
1.070
1.070
970
890
870
840
810
810
800
790
730
660
640
620
590
580
560
510
510
500
fortsættes
Side 3 af 5
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om en opgørelse af den gevinst, den nominelle fastfrysning af grundskylden i 2016 giver for en gennemsnitlig boligejer, til skatteministeren
1576899_0004.png
Tabel 1. Konsekvenser i 2016 af en fastfrysning af grundskylden for boligejere i 2016 fordelt på
kommuner og ejendomstyper
Kr.
Hele landet
Kalundborg
Sorø
Odense
Dragør
Syddjurs
Svendborg
Horsens
Roskilde
Holbæk
Odsherred
Kerteminde
Randers
Solrød
Gribskov
Næstved
Aalborg
Vordingborg
Esbjerg
Guldborgsund
Vejle
Viborg
Slagelse
Herning
Holstebro
Ikast-Brande
Bornholm
Nyborg
Nordfyns
Lolland
Læsø
Faxe
Varde
Gns. pr.
enfamiliehus
520
490
490
510
460
430
430
430
450
410
370
380
410
380
310
380
420
370
360
330
310
320
320
300
280
290
270
270
260
260
250
250
230
Gns. pr.
sommerhus
440
360
-
-
-
550
-
-
-
210
410
-
-
-
670
480
190
290
-
420
580
-
280
-
-
-
-
-
-
130
-
-
680
Gns. pr.
ejerlejlighed
240
100
160
60
250
220
140
200
80
190
170
-
110
240
190
170
80
140
160
160
200
120
120
90
70
120
60
100
-
30
-
60
190
Gns. pr. bolig
490
480
480
480
440
430
420
410
400
400
380
380
380
370
370
370
370
360
350
330
310
310
300
290
280
280
270
260
260
250
250
240
240
fortsættes
Side 4 af 5
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om en opgørelse af den gevinst, den nominelle fastfrysning af grundskylden i 2016 giver for en gennemsnitlig boligejer, til skatteministeren
1576899_0005.png
Tabel 1. Konsekvenser i 2016 af en fastfrysning af grundskylden for boligejere i 2016 fordelt på
kommuner og ejendomstyper
Kr.
Rebild
Faaborg-Midtfyn
Ærø
Kolding
Ringsted
Lejre
Samsø
Ringkøbing-Skjern
Stevns
Fanø
Fredericia
Struer
Langeland
Frederikshavn
Assens
Billund
Hedensted
Mariagerfjord
Hjørring
Sønderborg
Thisted
Middelfart
Brønderslev
Lemvig
Norddjurs
Skive
Haderslev
Vejen
Morsø
Vesthimmerlands
Jammerbugt
Tønder
Aabenraa
Gns. pr.
enfamiliehus
240
230
230
230
210
230
210
210
210
160
190
190
170
180
150
150
140
140
120
110
120
80
90
60
60
60
50
60
50
40
30
30
30
Gns. pr.
sommerhus
-
-
-
-
-
100
-
580
150
-
-
-
-
230
-
-
-
290
570
-
-
-
-
-
250
190
-
-
-
150
430
-
-
Gns. pr.
ejerlejlighed
50
140
-
140
130
-
-
110
70
-
140
30
-
70
100
-
110
50
100
70
10
130
110
-
20
30
80
30
-
-
-
-
80
Gns. pr. bolig
240
230
230
230
210
210
210
210
200
190
190
190
170
170
150
150
140
140
120
110
110
90
90
60
60
60
50
50
50
40
40
30
30
Anm: Kun boliger, der bebos af ejer, er medtaget i opgørelsen. Det gælder også sommerhuse, således at kun sommerhuse, der fungerer som
helårsbolig, der er med i opgørelsen. Hvis der i en kommune er mindre end 100 ejendomme af en type efter opregning af stikprøven, er gen-
nemsnittet ikke vist, men indgår i opgørelsen for hele landet.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen. Data for 2013 fremskrevet til 2015.
Side 5 af 5