Finansudvalget 2015-16
L 1
Offentligt
1578758_0001.png
Finansudvalget 2015-16
L 1 endeligt svar på spørgsmål 141
Offentligt
26. november 2015
J.nr. 15-3175916
Til Folketinget – Finansudvalget
Vedrørende L 1 - Forslag til finanslov for finansåret 2016.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 141 af 20. november 2015. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om det samlede kapitaltab på brugte biler som følge af nedsættelsen af registreringsafgiften, til skatteministeren, kopi til finansministeren
1578758_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for det samlede formuetab for den eksisterende bilpark, som
konsekvens af, at registreringsafgiften nedsættes fra 180 pct. til 150 pct.
Svar
Brugtbilpriserne afhænger af priserne på nye biler, som i udgangspunktet vil falde med en
afgiftsnedsættelse. En reduktion af registreringsafgiftens høje sats på 180 pct. må derfor
som udgangspunkt forventes at medføre et kapitaltab for ejerne af biler og motorcykler.
Jo større afgiftsindhold i bilen, jo større bliver kapitaltabet. Derfor må kapitaltabet for-
ventes at være størst for ejerne af de dyreste biler, da afgiftslempelsen vil være størst for
disse. Jo nyere en bil er, jo større vil kapitaltabet endvidere alt andet lige være.
Ved en reduktion af 180 pct. satsen til 150 pct. skønnes kapitaltabet for personbiler med
betydeligt usikkerhed at udgøre i størrelsesordenen 8 mia. kr. for husholdningerne og 1
mia. kr. for erhvervene
1
.
Kapitaltabet vil som udgangspunkt alene blive realiseret, når de nuværende ejere sælger
deres biler. Hvis de ved videresalget anskaffer sig en anden bil, vil de alt andet lige få
glæde af afgiftslempelsen.
For flere erhverv forventes kapitaltabet endvidere som udgangspunkt ikke realiseret. Det
drejer sig om erhverv, der er ejere af biler, der alene er betalt forholdsmæssig registre-
ringsafgift af, eller der slet ikke er betalt afgift af.
For leasede biler kan der betales forholdsmæssig registreringsafgift, dvs. at der alene beta-
les en andel af registreringsafgiften ved anskaffelse, som afhænger af det tidsrum, leasing-
kontrakten løber, mens resten af afgiften som udgangspunkt betales ved kontraktens
udløb. Løber en leasingkontrakt fx over 3 år på en ny bil, skal der betales en forholds-
mæssig afgift på 39 pct. af den fulde registreringsafgift, beregnet ud fra afgiften på anskaf-
felsestidspunktet. Ved genleasing eller videresalg i Danmark vil de nye regler gælde, når
den resterende registreringsafgift skal beregnes, det vil sige at den beregnes på baggrund
af en afgiftssats på 150 pct. Dermed vil der som udgangspunkt ikke være et kapitaltab.
I nogle erhverv kan personbiler endvidere indregistreres afgiftsfrit. Fx kan biler, der alene
udlejes til valutaudlændinge, indregistreres afgiftsfrit, ligesom det har været tilfældet for
taxi’er siden primo 2015. Ved videresalg som almindelige personbiler i Danmark skal der
betales registreringsafgift, og det vil her være afgiftssatsen på de 150 pct., som skal lægges
til grund for afgiftsberegningen.
1
Der er ved opgørelsen af kapitaltabet taget udgangspunkt i skøn over husholdningernes bilformue ultimo 2014, som
udgør 252 mia. kr., jf. Økonomisk Redegørelse August 2015. Det er antaget, at erhvervenes bilformue udgør 10 pct. af den
samlede bilformue. Den samlede bilformue er således skønnet til at udgøre 280 mia. kr.
Side 2 af 3
L 1 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om det samlede kapitaltab på brugte biler som følge af nedsættelsen af registreringsafgiften, til skatteministeren, kopi til finansministeren
1578758_0003.png
Eksporteres biler, der alene er betalt forholdsmæssig registreringsafgift af, eller der slet
ikke er betalt afgift af, vil der endvidere ikke være et kapitaltab, idet eksportprisen ikke vil
være påvirket af registreringsafgiftsændringen i Danmark.
Side 3 af 3