Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at regeringen er meget bevidst om, at antallet af flygtninge er en stor udfordring for rigtig mange danske kommuner lige nu.
Regeringen har derfor gennemført en lang række initiativer for at bremse antallet af asylansøgere, der kommer til Danmark, og dermed antallet af flygtninge, der vil overgå til kommunerne.
Vi har i 2015 oplevet en historisk stor tilstrømning af flygtninge og migranter til Europa, og presset på de ydre grænser er fortsat markant.
Det påvirker selvfølgelig også Danmark.
Alene i november måned 2015 modtog Danmark mere end 5.000 asylansøgere.
Siden november er antallet af asylansøgere faldet, og i december modtog Danmark ca.
2.700 asylansøgere.
Samlet registrerede Danmark ca.
21.300 asylansøgere i 2015.
De foreløbige tal for 2016 tyder på, at antallet af asylansøgere til Danmark fortsat er faldende, men fortsat befinder sig på et ekstraordinært højt niveau.
Men når det er sagt, så tror jeg også, at de fleste kender min holdning.
Jeg mener, at den tilstrømning, vi aktuelt ser, uanset at vi i den seneste tid har set et fald i antallet af asylansøgere, er for stor.
Vi har alle et ansvar for, at vort land hænger sammen.
Danmark er et lille land, og der er grænser for, hvor mange udlændinge vi kan tage imod.
Danmark skal hænge sammen økonomisk såvel som socialt og kulturelt.
Derfor har regeringen siden dens tiltrædelse taget initiativ til en lang række stramninger på udlændingeområdet, herunder særlig asyl- og flygtningeområdet.
Venstre har længe ment, at vilkårene på asyl-og udlændingeområdet betyder noget for, hvor attraktivt det er at søge til Danmark.
I dag er de fleste vistnok enige med regeringen i, at opholdsvilkår rent faktisk betyder noget for tilstrømningen.
Bl.a.
derfor har regeringen som noget af det første i løbet af sommeren 2015 indført en ny og lavere integrationsydelse.
Endvidere har Folketinget inden for forholdsvis kort tid i slutningen af 2015 vedtaget to lovforslag om ændringer af asylloven, der bl.a.
giver myndighederne en række nye redskaber, der styrker muligheden for at håndtere det store antal flygtninge og migranter, som indrejser og opholder sig i Danmark.
Jeg er glad for den opbakning, der har været, til at gennemføre lovforslagene.
Det er jeg, fordi det er helt nødvendigt at dæmme op for tilstrømningen af flygtninge og migranter til Danmark.
Det er en stor udfordring for Danmark, og det er en udfordring, som regeringen tager meget alvorligt.
Senest har regeringen med fremsættelsen af lovforslaget L 87 taget initiativ til yderligere stramninger, der alle sigter imod at begrænse antallet af asylansøgere af hensyn til integrationen.
Regeringen foreslår med lovforslaget at udskyde adgangen til familiesammenføring til udlændinge med midlertidig beskyttelse, således at den gældende periode på 1 år forlænges til 3 år.
Vi foreslår også, at gebyrerne på familiesammenføringsområdet genindføres, ligesom vi foreslår, at kravene til permanent opholdstilladelse skærpes, bl.a.
således at der stilles større krav til danskkundskaber og beskæftigelse, samt at den særligt lempelige adgang til permanent opholdstilladelse for flygtninge afskaffes.
I asylfasen foreslår regeringen at ydelserne til asylansøgerne nedsættes, og at adgangen til at blive indkvarteret i særlige boliger uden for asylcentrene afskaffes.
Desuden skal det tillægges betydelig vægt i forbindelse med afgørelser om inddragelse af opholdstilladelser, hvis flygtninge rejser på ferie i hjemlandet, når de har oplyst, at de risikerer forfølgelse og har fået opholdstilladelse på det grundlag.
Endelig foreslår regeringen at ændre kriterierne i forbindelse med udvælgelsen af kvoteflygtninge, således at der igen skal lægges vægt på pågældendes mulighed for at blive integreret i Danmark.
Med andre ord er der taget rigtig mange initiativer for at nedbringe antallet af asylansøgere og dermed antallet af flygtninge, der overgår til kommunerne.
Men som jeg også sagde indledningsvis, er regeringen meget bevidst om, at det nuværende antal flygtninge, der overgår til integration i kommunerne, er en meget stor opgave.
Jeg ved godt, at det i den aktuelle situation ikke er nogen nem opgave, fordi kommunerne i den grad står med hænderne fulde.
I 2016 forventer Udlændingestyrelsen, at 17.000 personer får asyl og skal boligplaceres rundtom i kommunerne.
Hertil kommer et stort antal familiesammenførte, som også skal integreres.
Jeg er meget opmærksom på det stigende pres, der er på kommunerne, ikke mindst for at finde boliger til de mange nye flygtninge.
Det gælder både midlertidige boliger, men det gælder selvfølgelig også permanente boliger.
For at lette presset på kommunerne har vi gjort det muligt, at kommunerne kan indkvartere flere flygtninge på samme værelse på midlertidige opholdssteder.
Regeringen er i løbende dialog med kommunerne om boligsituationen, og jeg er også lydhør, hvis kommunerne har gode forslag til, hvordan regeringen kan hjælpe kommunerne yderligere i forhold til den store udfordring, der er omkring boligsituationen.
I det hele taget ser jeg frem til de drøftelser om de kommunale rammevilkår for modtagelse og integration af flygtninge.
Det er under alle omstændigheder noget, vi kommer til at drøfte i den dialog, vi skal have imellem regeringen og Kommunernes Landsforening, som vi jo har lagt op til.
Den dialog ser jeg frem til, ligesom jeg ser frem til drøftelserne med arbejdsmarkedets parter, for vi er nødt til sammen at finde nogle løsninger nu.
Og vi er nødt til at være ærlige og sige, at den hidtidige integrationsindsats ikke har skabt gode nok resultater.
F.eks.
er alt, alt for få kommet i arbejde.
For så vidt angår den kommunale økonomi, vil jeg gerne indledningsvis bemærke, at kommunernes samlede økonomi hører til under finansministerens ressort.
Så for en nærmere gennemgang heraf vil jeg selvfølgelig henvise til finansministeren.
Når det så er sagt, vil jeg gerne understrege, at kommunernes direkte udgifter til bl.a.
integrationsydelse, danskundervisning og andre direkte afledte opgaver generelt er dækket under ét af refusion, tilskud og andre ting.
Derudover modtager kommunerne bl.a.
et grundtilskud pr.
flygtning til dækning af sociale udgifter og generelle udgifter til integrationen.
Men der er også kommunale udgifter, der ikke er omfattet af refusion, som bl.a.
udgifter til modtageklasser, dagtilbud og administration.
Disse udgifter vil i 2016 skulle afholdes inden for den ramme, som regeringen har aftalt med Kommunernes Landsforening i økonomiaftalen for 2016, som blev indgået på det grundlag, at kommunerne skulle modtage et ekstraordinært stort antal flygtninge.
Derfor aftalte vi også, at kommunerne modtager et ekstraordinært integrationstilskud på samlet 325 mio.
kr.
i 2016, som kommer ud over den generelle finansiering.
Det gjorde vi netop med henvisning til det ekstraordinært store antal flygtninge, som kommunerne skal modtage her i 2016.
Så til spørgsmålet om etablering af statslige flygtningelandsbyer; det har jo også været bragt på bane som en del af løsningen på kommunernes udfordring.
Fra regeringens side har holdningen til spørgsmålet været klar.
Overvejelser om etablering af flygtningelandsbyer skal ske på et gennemarbejdet grundlag.
Derfor er vi selvfølgelig også indstillet på at se på, om det er én mulighed blandt flere, som kan hjælpe kommunerne.
Afslutningsvis vil jeg dog endnu en gang understrege, at den bedste måde, vi kan hjælpe kommunerne i gang med arbejdet på, er ved at reducere tilstrømningen af asylansøgere til Danmark.
Derfor har regeringen også gennemført en lang række initiativer for netop at gøre det mindre attraktivt at søge asyl i Danmark.