Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2016 - 2210
Doknr.
457162
Dato
27-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har den 10. marts 2016 stillet følgen-
de spørgsmål nr. 2 vedrørende beslutningsforslag nr. B 77 til økonomi- og indenrigs-
ministeren, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er tidligere blevet besvaret
foreløbigt den 4. april 2016 og den 20. juni 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 2:
”Vil ministeren oplyse, om der blandt følgende – Sverige, Norge, Finland, Island, New
Zealand og Australien – er lande, der er holdt op med at fratage personer med handi-
cap deres retlige handleevne, som anbefalet af FN’s handicapkomité, og i givet fald
hvilke?”
Svar:
Økonomi- og Indenrigsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
en udtalelse fra Justitsministeriet, hvorunder værgemålslovgivningen hører. Justitsmi-
nisteriet har oplyst følgende:
”Som anført i Justitsministeriets foreløbige bidrag af 7. juni 2016 har ministeriet til
brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Udenrigsministeriet om at indhente
oplysninger gennem den danske ambassade i Australien. Justitsministeriet har ved
e-mail af 21. februar 2017 modtaget bidrag fra de australske myndigheder, der
bl.a. har oplyst følgende:
Efter de australske myndigheders opfattelse kan såvel substitueret beslutningsta-
gen (substituted decision-making) som støttet beslutningstagen (supported decisi-
on-making) rummes inden for rammerne af FNs Handicapkonventions artikel 12.
De australske myndigheder anerkender vigtigheden af støttet beslutningstagen,
hvor dette er muligt, men finder, at artikel 12 ikke udelukker substitueret beslut-
ningstagen.
De australske myndigheder finder således, at substitueret beslutningstagen kan
være nødvendigt i begrænsede tilfælde og som en sidste mulighed for at sikre, at
personer med handicap ikke bliver nægtet f.eks. adgang til medicinsk behandling
på grund af manglende evne til at kommunikere deres behov eller præferencer. Ef-
ter de australske myndigheders opfattelse bør sådanne beslutninger alene tages
på andres vegne i helt særlige tilfælde, når det er nødvendigt, hvor der ikke er an-
dre muligheder, og hvor forholdet er underlagt effektive beskyttelsesmekanismer.
De australske myndigheder peger endvidere på, at FNs Handicapkomités fortolk-
ning af artikel 12, hvorefter bibeholdelse af substitueret beslutningstagen er i strid
med artikel 12, ikke finder støtte i bestemmelsens ordlyd eller i forarbejderne dertil.