Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
B 31
Offentligt
1601244_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2016 - 1241
Doknr.
319557
Dato
22-02-2016
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har den 5. februar 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 ad B31 til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 2:
”Vil ministeren - evt. med bidrag fra justitsministeren og sundheds- og ældreministeren
- redegøre for, hvilke gyldige nationale billedlegitimationskort der eksisterer, hvordan
udstedelsesprocessen foregår, herunder om der er forskelle på henholdsvis hvilken
myndighed/kommune der varetager udstedelsen, hvilken forretningsmodel der ligger
til grund for den givne billedlegitimation, og hvilken leverandør der leverer soft-
ware/hardware til udstedelsen af kortet?”.
Svar:
Jeg forstår spørgerens henvisning til eksisterende nationale billedlegitimationskort
sådan, at der tænkes på billedlegitimationskort, som efter ansøgning kan udstedes af
en offentlig myndighed til en bredere personkreds uafhængigt af f.eks. ansættelses-
forhold. På den baggrund kan jeg oplyse, at der ikke findes sådanne kort på mit res-
sortområde.
For at kunne besvare spørgsmålet, har jeg derfor indhentet bidrag fra Sundheds- og
Ældreministeriet, Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet og Transport- og
Bygningsministeriet, hvor der findes billedlegitimationskort, som jeg vurderer som
omfattet af spørgsmålet.
Sundheds- og Ældreministeriets område:
I henhold til bekendtgørelse nr. 532 af 13. juni 2004 om udstedelse af legitimationskort
til personer på 16 år og derover kan personer på 16 år og derover af opholdskommu-
nen få udstedt et legitimationskort med foto (alkoholkort).
Ansøgning om legitimationskort indleveres til kommunen på en fortrykt formular, og
kommunen kan opkræve et gebyr på højst 150 kr. for udstedelse af kortet. Legitimati-
onskortet påføres ansøgerens fulde navn og fødselsdato samt et vellignende foto af
ansøgeren.
Det bemærkes, at de nærmere omstændigheder omkring udstedelse og produktion af
legitimationskortet afhænger af den udstedende kommune.
Transport- og Bygningsministeriets område:
Transport- og Bygningsministeriet har for så vidt angår spørgsmål 2 indhentet bidrag
fra Rigspolitiet, som oplyser følgende:
B 31 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om hvilke gyldige nationale billedlegitimationskort der eksisterer, til social- og indenrigsministeren
1601244_0002.png
”Rigspolitiet kan for så vidt angår kørekort oplyse, at reglerne for udstedelse af kø-
rekort samt de nærmere krav til kørekortets indhold findes i færdselsloven og køre-
kortbekendtgørelsen.
Det fremgår af kørekortbekendtgørelsens § 76, at kørekort udstedes af Rigspolitiet
som EU-model i overensstemmelse med bestemmelserne i kørekortbekendtgørel-
sens bilag 1.
Ansøgning om kørekort indgives til kommunen eller politiet. Når myndigheden
modtager ansøgningen, udfyldes stamkortet, som påføres foto og borgerens un-
derskrift. Er der tale om 1.gangs kørekort eller generhvervelse, modtager kommu-
nen ansøgningen samt stamkortet fra den køreprøvesagkyndige.
Myndigheden foretager herefter indberetning i politiets kørekortregister og sender
stamkortet til Rigspolitiets kørekortproducent, der parrer stamkortet med indberet-
ningen fra kørekortregisteret og producerer kortet. Rigspolitiet har ved offentligt
udbud indgået kontrakt med Oberthur Technologies Denmark A/S om produktion af
kørekort.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at kørekortet produceres og sendes fra køre-
kortproducenten til borgeren eller den udstedende myndighed.”
Transport- og Bygningsministeriet henholder sig til Rigspolitiets bidrag.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets område:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har oplyst, at politiet med hjemmel i
udlændingeloven registrerer en udlænding, der ansøger om opholdstilladelse med
navn, fødselsdata og nationalitet på baggrund af oplysninger fra udlændingen eller
data, der fremgår af dokumenter vedrørende den pågældende udlænding. Politiet
registrerer desuden personfotografi og fingeraftryk af udlændingen. I forbindelse med
registreringen udsteder politiet et asylansøgerkort til udlændingen. Asylansøgerkortet
gives til en asylansøger, hvis asylsag ikke er færdigbehandlet, som bevis på at ud-
lændingen har tilladelse til at opholde sig i Danmark, mens sagen behandles.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har desuden oplyst, at opholdstilladelse
meddeles i form af et opholdskort med biometri (ansigtsfoto og fingeraftryk) lagret på
en chip. Opholdskortet er dokumentation for, at man har opholdstilladelse i Danmark.
De praktiske foranstaltninger omkring udstedelsen af id-kort til asylansøgere vareta-
ges af Nationalt Udlændinge Center i Center Sandholm (NUC), som hører under
Rigspolitiet.
Jeg har endnu ikke modtaget bidrag fra Justitsministeriet. Når jeg modtager bidraget
fra Justitsministeriet, vil jeg fremsende en supplerende besvarelse.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2