MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. maj 2016
2016-2935
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 26. maj 2016 stillet mig følgende
spørgsmål til B 165 - Forslag til folketingsbeslutning om, at godskørsel for
fremmed regning med varebiler omfattes af godskørselsloven m.v., som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Villum Christensen
(LA).
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke øgede administrative byrder og omkost-
ninger det giver for danske transportører og Trafik- og Byggestyrelsen, hvis der
indføres særregler for varebiler der kører for fremmed regning.
Svar:
Det vil medføre øgede administrative byrder og brug af ressourcer, hvis vare-
bilsvognmænd skal have vognmandstilladelse i medfør af godskørselsloven og
således skulle opfylde krav, der svarer til eller minder om kravene til lastbils-
vognmænd.
Varebilsvognmændene vil således skulle opfylde krav om faglige kvalifikatio-
ner, dvs. gennemføre et særligt kursus, hvilket både er en økonomisk byrde og
tidskrævende. Tilsvarende skal førere af varebiler gennemføre et chaufførkur-
sus.
Endvidere vil varebilsvognmændene skulle sikre opfyldelse af krav om egenka-
pital af en vis størrelse. Hvis der skal stilles bankgaranti i denne forbindelse, vil
det også udgøre en økonomisk byrde.
Der vil alt i alt være tale væsentligt øgede byrder for varebilserhvervet, som jo
ofte udgøres af små og mellemstore virksomheder.
Når det drejer sig om administrative omkostninger for Trafik- og Byggestyrel-
sen, har styrelsen oplyst, at det antages, at der vil skulle udstedes tilladelser til
dobbelt så mange transportvirksomheder som i dag, dvs. ca. 10.000 virksom-
heder mod de ca. 5.000 virksomheder, der er for øjeblikket er godkendt. Her-
udover vil der skulle føres tilsyn med varebilsvirksomhederne, og der vil skulle
udstedes beviser for chaufføruddannelse til varebilschauffører. På det forelig-
gende grundlag skønnes det at medføre et behov for yderligere ca. 6 årsværk.