MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. oktober 2016
2015.6523
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 27. september 2016 stillet mig
følgende spørgsmål til beslutningsforslag B14 om at ophæve arealreservatio-
nerne i Ring 5-transportkorridoren, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 7:
Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 4. maj 2016 og 7. august
2016 fra Foreningen Naturparkens Venner, jf. B 14 - bilag 12.
Svar:
Foreningen Naturparkens Venner har i henvendelse af 4. maj 2016 og 7. august
2016 redegjort for sit syn på planer og planforudsætninger i Københavnsområ-
det i anledning af beslutningsforslag B14. Foreningen giver desuden sin vurde-
ring af Vejdirektoratets rapport ”Trafikal analyse af hovedstadsområdet” fra
juli 2016.
Jeg har forelagt Foreningen Naturparkens Venners henvendelse for Vejdirekto-
ratet, der oplyser følgende:
”Vejdirektoratet oplyser, at teknisk set er modellen, som er anvendt til den
trafikale analyse, den mest avancerede trafikmodel i landet, og alle forudsæt-
ninger i modelberegningerne er fra officielle kilder.
Ud fra et trafikplanperspektiv bemærkes, at transportkorridoren
på tværs af
byfingrene er en vigtig planforudsætning for byfingerstrukturen med mellem-
liggende grønne kiler, med afsæt i principperne fra fingerplanen. Når storby-
regionen udbygges med en større og fortættet ”håndflade” indefra, og med
nye og udbyggede bycentre i fingerbyerne, øges behovet for regional trans-
port på tværs i storbyregionen.
En Ring 5 vurderes ud fra et trafikalt perspektiv i analysen til at være en reel
løsning i forhold til at skabe et mere sammenhængende og fremtidssikret vej-
net i hovedstadsområdet. En fuldt udbygget Ring 5 mellem Helsingørmotor-
vejen og Køge Bugt Motorvejen vil kunne bidrage til at løse en række af de
trafikale udfordringer, som man har i dag og forventer at få på længere sigt i
hovedstadsområdet.
En Ring 5 vil aflaste de fleste af ”byfingrene” og ringforbindelserne i hoved-
stadsområdet markant. Derved imødekommes trængselsudfordringer i
”håndfladen”, som ikke forventes at kunne håndteres lokalt på ringforbindel-
serne dér. Konkret kan det forudses, at der på et tidspunkt vil være behov for
ny infrastruktur på tværs af regionen for at reducere det stigende pres på
Motorring 3 og i Ring 4-korridoren.