Finansudvalget 2015-16
B 107
Offentligt
1614967_0001.png
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Finansudvalget har den 30. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 21 til B 107
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 21:
31. marts 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 2739
58017
Hvilke konklusioner kan man drage ud fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Hirsi Jamaa and Others v. Italy med
hensyn til personer, der opsamles på havet af danske skibe – uanset om der er
tale om handelsskibe eller krigsskibe eller patruljefartøjer, der indgår i Frontex-
eller NATO-operationer – og disses beskyttelse mod tilbagesendelse til lande,
hvor de risikerer dødsstraf, tortur eller anden nedværdigende behandling? Vil
ministeren bekræfte at Hirsi Jamaa-dommen indebærer, at de pågældende
personer vil være beskyttet mod landsætning i Tyrkiet? Og at de også vil være
beskyttet mod tilbagesendelse til Grækenland, såfremt Grækenland i praksis
tilbagesender asylansøgere til Tyrkiet uden prøvning af deres asylsag?
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen
indhentet følgende bidrag fra Justitsministeriet:
”1.
Sagen Hirsi Jamaa and Others v. Italy (application no. 27765/09)
omhandler elleve somaliske statsborgere og tretten eritrianske
statsborgere, der i 2009, som en del af en større gruppe immigranter, forlod
Libyen ombord på tre både med kurs mod Italien. Den 6. maj 2009 blev
bådene standset af de italienske toldmyndigheder og kystvagt. Bådenes
passagerer blev herefter alle overdraget til et italiensk krigsskib og sejlet til
Tripoli, hvor de blev overdraget til de libyske myndigheder. Den 7. maj 2009
oplyste den italienske indenrigsminister, at overdragelsen til Libyen var sket
i overensstemmelse med en bilateral aftale med Libyen, der var trådt i kraft
den 4. februar 2009 med henblik på at begrænse ulovlig immigration.
Klagerne gjorde bl.a. gældende, at de grundet overdragelsen til de libyske
myndigheder var i risiko for at blive udsat for tortur, umenneskelig eller
Side
1/3
B 107 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, hvilke konklusioner kan man drage ud fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Hirsi Jamaa and Others v. Italy med hensyn til personer, der opsamles på havet af danske skibe, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
nedværdigende behandling eller straf i strid med artikel 3 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (konventionen), herunder beskyttelse mod
at blive returneret til henholdsvis Somalia og Eritrea, hvor de ville risikere at
blive udsat for en sådan behandling.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (Domstolen) fandt, at
klagerne havde opholdt sig på skibe, der var underlagt italiensk jurisdiktion,
hvorfor klagerne derfor også var under italiensk jurisdiktion, jf.
konventionens artikel 1. De italienske myndigheder var således forpligtiget
til at sikre klagerne de rettigheder og friheder, der følger af konventionen.
For så vidt angår klagernes risiko for at blive udsat for overgreb i strid med
konventionens artikel 3 under deres ophold i Libyen fandt Domstolen, at de
italienske myndigheder grundet de daværende baggrundsoplysninger om
forholdene i Libyen vidste eller burde have vidst, at klagerne ved en
overdragelse til de libyske myndigheder risikerede at blive udsat for
behandling i strid med konventionens artikel 3. Domstolen fandt i den
forbindelse ikke, at den bilaterale aftale mellem Italien og Libyen i sig selv
var tilstrækkelig til at sikre den nødvendige beskyttelse mod behandling i
strid med konventionens artikel 3.
For så vidt angår klagernes risiko for at blive tilbagesendt til deres hjemland
af de libyske myndigheder, hvor de risikerede at blive udsat for behandling i
strid med konventionens artikel 3, fandt Domstolen med henvisning til
princippet om non-refoulement, at de italienske myndigheder grundet de
daværende baggrundsoplysninger om forholdene i Libyen vidste eller burde
have vidst, at der ikke forelå tilstrækkelige garantier fra de libyske
myndigheder til at beskytte klagerne mod at blive returneret til deres
hjemland.
2.
Det følger af konventionens artikel 1 og Domstolens praksis – herunder
Hirsi Jamaa and Others v. Italy – at personer, der er under en stats
jurisdiktion, skal sikres de rettigheder og friheder, der følger af
konventionen.
De pågældende har således efter konventionens artikel 3 krav på en absolut
beskyttelse mod at blive overdraget til en stat, hvor de risikerer at blive
udsat for behandling i strid med konventionens artikel 3, herunder
beskyttelse mod at blive overdraget til en stat, som vil overdrage dem til en
tredje stat, hvor de risikerer at blive udsat for en sådan behandling.
Skibe, der sejler under dansk flag, er underlagt dansk jurisdiktion, og
personer, som opsamles af sådanne skibe, vil ligeledes være under dansk
jurisdiktion.
Hvis der er tale om danske statsskibe, f.eks. krigsskibe, vil Danmark være
direkte ansvarlig for at sikre den enkeltes rettigheder og friheder efter
Side
2/3
B 107 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, hvilke konklusioner kan man drage ud fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen Hirsi Jamaa and Others v. Italy med hensyn til personer, der opsamles på havet af danske skibe, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
konventionen, herunder ansvarlig for ikke at overdrage personer fra skibet
til en stat, hvor de risikerer at blive udsat for behandling i strid med
konventionens artikel 3.
Hvis der er tale om private danske skibe, og den private virksomhed
overdrager personer til andre lande, hvor de pågældende risikerer at blive
udsat for behandling i strid med konventions artikel 3, vil Danmark som stat
ikke være direkte ansvarlig efter konventionen. Derimod vil den danske stat
kunne ifalde et indirekte ansvar i sådan situation, hvis den danske stat har
forsømt sin positive forpligtelse til at etablere en retstilstand, der forhindrer
eller sanktionerer privates handlinger i strid med konventionen.”
Jeg kan henholde mig til Justitsministeriets udtalelse.
For så vidt angår landsætning i Tyrkiet af personer, der opsamles på havet af
danske skibe, kan jeg henvise til besvarelsen af spørgsmål nr. 6 til B 107.
For så vidt angår landsætning i Grækenland og muligheden for efterfølgende
tilbagesendelse til Tyrkiet, kan jeg henvise til besvarelsen af spørgsmål nr. 7 til B
107.
Inger Støjberg
/
Morten Duus
Side
3/3