Til beslutningsforslag nr.
B 90
Folketinget 2015-16
Beretning afgivet af Transport- og Bygningsudvalget den 26. maj 2016
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om overdragelse af den regionale
jernbaneinfrastruktur og ansvaret for den regionale jernbanedrift til staten
[af Kim Christiansen (DF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15. marts 2016 og
var til 1. behandling den 27. april 2016. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-
og Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Venstres, En-
hedslistens, Liberal Alliances, Socialistisk Folkepartis og
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget kon-
staterer, at ansvaret for både togdrift og infrastruktur siden
år 2000 har ligget hos regionerne (tidligere amterne) og i
dag er fuldt finansieret gennem bloktilskud og et statsligt in-
vesteringstilskud til privatbanerne.
Togdrift på privatbanerne
S, DF, V, EL, LA, SF og KF finder, at den regionale tog-
drift i flere henseender er velfungerende og effektivt drevet.
De fleste privatbaner kører med moderne materiel. Der har
været en pæn passagermæssig fremgang, samtidig med at
der er sket en effektivisering, som har reduceret det årlige
nettoudgiftsbehov.
S, DF, V, EL, LA, SF og KF noterer sig, at der i Nordjyl-
land er indgået aftale om at lade regionerne overtage ansva-
ret for den regionale togdrift, og at en lignende model over-
vejes på jernbanen »Lille Syd« på Sjælland.
S, DF, V, EL, LA, SF og KF konstaterer endvidere, at der
ikke foreligger noget konkret bud på en fremtidig organise-
ring eller beregninger af de økonomiske konsekvenser af en
overdragelse af den regionale togdrift til staten.
S, DF, V, EL, LA, SF og KF konstaterer endvidere, at der
i forlængelse af de politiske aftaler om DSB’s trafik for pe-
rioden 2015-2024 gennemføres en udbudsanalyse, som ser
på perspektiverne for den fremtidige organisering inden for
jernbanesektoren. Der vil på baggrund af denne analyse væ-
re bedre grundlag for at vurdere, om der kan være synergi
mellem en øget konkurrenceudsættelse af trafikken på sta-
tens baner og togdriften på privatbanerne.
Privatbanernes infrastruktur
S, DF, V, EL, LA, SF og KF noterer sig, at Transport- og
Bygningsministeriet ikke har noget tilbundsgående indblik i
infrastrukturen på privatbanerne, og at de økonomiske og
organisatoriske konsekvenser af en overdragelse af infra-
strukturen p.t. ikke er belyst.
S, DF, V, EL, LA, SF og KF opfordrer ministeren til at
gennemføre en analyse, som kan bidrage til at skabe klarhed
over konsekvenserne for staten ved en overdragelse af an-
svaret for drift og vedligeholdelse af privatebaneinfrastruk-
turen. Analysen skal som noget centralt indeholde en nær-
mere kortlægning af privatbanernes tilstand og en kvalifice-
ret sammenligning mellem privatbanernes og Banedanmarks
investeringsniveau. Regionerne, trafikselskaberne og de re-
gionale privatbaneselskaber vil skulle inddrages i analysen.
S, DF, V, EL, LA, SF og KF opfordrer ministeren til in-
den sommerferien at fremlægge et kommissorium, med hen-
blik på at analysen kan være færdig senest den 1. juni 2017.
I og med at der ønskes en grundig belysning af privatbaner-
nes tilstand, imødeser S, DF, V, EL, LA, SF og KF forslag
fra ministeren til den nødvendige finansiering af analysear-
bejdet, f.eks. ved en omprioritering af eventuelle uforbrugte
analysemidler fra igangværende undersøgelser.
S, DF, V, EL, LA, SF og KF konstaterer, at hovedparten
af finansieringen af regionernes nettoudgifter til privatbane-
opgaven i dag ligger i bloktilskuddet. De officielle opgørel-
ser viser, at regionerne har gode økonomiske rammer til at
løse privatbaneopgaven. S, DF, V, EL, LA, SF og KF finder
i lyset heraf, at det bør være en forudsætning for analysen, at
AX019071