Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
B 90 Bilag 1
Offentligt
1637967_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 90
Folketinget 2015-16
Beretning afgivet af Transport- og Bygningsudvalget den 00. maj 2016
Udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om overdragelse af den regionale
jernbaneinfrastruktur og ansvaret for den regionale jernbanedrift til staten
[af Kim Christiansen (DF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15. marts 2016 og
var til 1. behandling den 27. april 2016. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-
og Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <> møder.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
<> konstaterer, at ansvaret for både togdrift og infra-
struktur siden år 2000 har ligget hos regionerne (tidl. amter-
ne), og i dag er fuldt finansieret gennem bloktilskud og et
statsligt investeringstilskud til privatbanerne.
Togdrift på privatbanerne
<> finder, at den regionale togdrift i flere henseender er
velfungerende og effektivt drevet. De fleste privatbaner kø-
rer med moderne materiel. Der har været en pæn passager-
mæssig fremgang samtidig med, at der er sket en effektivi-
sering, som har reduceret det årlige nettoudgiftsbehov.
<> noterer sig, at der i Nordjylland er indgået aftale om
at lade regionerne overtage ansvaret for den regionale tog-
drift, og at en lignende model overvejes på »Lille Syd« på
Sjælland.
<> konstaterer endvidere, at der ikke foreligger noget
konkret bud på en fremtidig organisering eller beregninger
af de økonomiske konsekvenser af en overdragelse af den
regionale togdrift til staten.
<> konstaterer endvidere, at der i forlængelse af de politi-
ske aftaler om DSB’s trafik
2015-2024 gennemføres en ud-
budsanalyse, som ser på perspektiverne for den fremtidige
organisering inden for jernbanesektoren. Der vil på bag-
grund af denne analyse også være bedre grundlag for at
vurdere, om der kan være synergi mellem en øget konkur-
renceudsættelse af trafikken på statens baner og togdriften
på privatbanerne.
Privatbanernes infrastruktur
<> noterer sig, at Transport- og Bygningsministeriet ikke
har noget tilbundsgående indblik i infrastrukturen på privat-
banerne, og at de økonomiske og organisatoriske konse-
kvenser af en overdragelse af infrastrukturen pt. ikke er be-
lyst.
<> opfordrer ministeren til at gennemføre en analyse,
som kan bidrage til at skabe klarhed over konsekvenserne
for staten ved en overdragelse af ansvaret for drift og vedli-
geholdelse af privatebaneinfrastrukturen. Analysen skal som
noget centralt indeholde en nærmere kortlægning af privat-
banernes tilstand og en kvalificeret sammenligning mellem
privatbanernes og Banedanmarks investeringsniveau. Regio-
nerne, trafikselskaberne og de regionale privatbaneselskaber
vil skulle inddrages i analysen.
<> opfordrer ministeren til inden sommerferien at frem-
lægge et kommissorium, med henblik på at analysen kan
være færdig senest 1. juni 2017. I og med at der ønskes en
grundig belysning af privatbanernes tilstand, imødser <>
forslag fra ministeren til den nødvendige finansiering af ana-
lysearbejdet, f.eks. ved en omprioritering af eventuelle ufor-
brugte analysemidler fra igangværende undersøgelser.
<> konstaterer, at hovedparten af finansieringen af regio-
nernes nettoudgifter til privatbaneopgaven i dag ligger i
bloktilskuddet. De officielle opgørelser viser, at regionernes
har gode økonomiske rammer til at løse privatbaneopgaven.
DokumentId
Journalnummer
B 90 - 2015-16 - Bilag 1: Udkast til beretning
1637967_0002.png
2
<> finder i lyset heraf, at det bør være en forudsætning for
analysen, at en evt. overdragelse af infrastrukturen i ud-
gangspunktet skal kunne gennemføres udgiftsneutralt for
staten.
P.u.v.
Lennart Damsbo-Andersen
formand