MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. april 2016
2016-2128
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 13. april 2016 stillet mig følgende
spørgsmål nr. 1 (B 79), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. april 2016 fra MC Touring
Club Danmark, jf. B 79 - bilag 1.
Svar:
Det fremgår af henvendelsen fra MC Touring Club Danmark, jf. bilag B 79 –
bilag 1, at foreningen bl.a. finder aldersgrænsen på 18 år for erhvervelse af kø-
rekort til kategori A1 (lille motorcykel) og den deraf følgende aldersgrænse på
20 år for erhvervelse af kørekort til kategori A2 (mellemstor motorcykel) uri-
melig i forhold til unge, som af økonomiske eller andre årsager har valgt at køre
motorcykel i stedet for bil.
De danske regler om aldersgrænser for erhvervelse af kørekort til de respektive
kategorier af køretøjer er fastsat på baggrund af reglerne i 3. kørekortdirektiv,
som trådte i kraft den 19. januar 2013. Efter direktivets regler er aldersgrænsen
for erhvervelse af kørekort til kategori A1 (lille motorcykel), A2 (mellemstor
motorcykel) og A (stor motorcykel) henholdsvis 16, 18 og 20 år, dog således at
aldersgrænsen for erhvervelse til kategori A er betinget af, at personen har
mindst to års erfaring som fører af motorcykel på grundlag af et kategori A2-
kørekort, idet alderskravet i modsat fald er 24 år.
Medlemsstaterne kan hæve aldersgrænsen for udstedelse af kørekort til katego-
ri A1 til 17 eller 18 år, såfremt der er to års forskel mellem aldersgrænsen for
kategori A1 og A2. Der er endvidere krav om mindst to års erfaring med motor-
cykler i kategori A2, før der kan gives tilladelse til at føre motorcykler i kategori
A.
I forbindelse med implementeringen af 3. kørekortdirektiv blev den gældende
aldersgrænse på 18 år for erhvervelse af kørekort til lille motorcykel, som direk-
tivet giver mulighed for, fastholdt af hensyn til færdselssikkerheden.
En eventuel sænkning af alderen for erhvervelse af kørekort til motorcykel bør
kun ske efter en grundig og sagkyndig vurdering af de færdselssikkerhedsmæs-