Til beslutningsforslag nr.
B 76
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Europaudvalget den [17. marts 2016]
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om flygtningefaciliteten for Tyrkiet.
[af finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 25. februar 2016
og var til 1. behandling den 2. marts 2016. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Euro-
paudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til finansministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller be-
slutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DF, EL, ALT og SF) indstiller
beslutningsforslaget til
forkastelse.
]
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har ikke tillid
til, at EU mod betaling af 22 mia. kr. – heraf 286 mio. kr.
for Danmarks vedkommende – til Tyrkiets håndtering af
flygtningesituationen kan opnå formålet, nemlig at reducere
strømmen af asylsøgere fra Tyrkiet til Europa. DF mener ik-
ke, at det er en gangbar løsning, at EU lader sig afpresse af
den tyrkiske regering til imødekommelse af tyrkiske ønsker
i forhold til EU såsom visumliberalisering, åbning af nye ka-
pitler i optagelsesforhandlingerne med Tyrkiet og pekuniære
indrømmelser. EU bør fastholde Tyrkiet på overholdelse af
eksisterende aftaler, såsom den bilaterale aftale mellem
Grækenland og Tyrkiet om tilbagetagelse af asylansøgere.
Hvis EU for alvor ønsker at dæmme op for strømmen af
asylansøgere og migranter, er det for DF afgørende, at der
gøres op med princippet om at behandle flygtninge som ind-
vandrere, og dermed er det afgørende med et opgør med
perspektivet om permanent genbosættelse i Europa. Så læn-
ge forestillingen om et nyt hjem i Europa kan virkeliggøres,
vil strømmen til Europa fortsætte.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker følgen-
de: Samtidig med at Folketinget i enighed konstaterer, at
»udviklingen i Tyrkiet på retsstatsområdet og med hensyn til
grundlæggende rettigheder giver anledning til alvorlig be-
kymring« samt opfordrer Tyrkiet til at »straks adressere de
store mangler desangående« (vedtagelse under forespørg-
selsdebatten F21, den 15. marts 2016), foreslår regeringen at
forære det tyrkiske regime over 286 millioner kroner.
Dette kan EL under ingen omstændigheder støtte. Især
ikke når det af udenrigsministerens svar til udvalget klart
fremgår, at der »ikke er knyttet konditionalitet om grund-
læggende rettigheder generelt i Tyrkiet til flygtningefacilite-
ten« (B 76 - svar på spørgsmål 2), og at »…der er ikke knyt-
tet menneskeretlig konditionalitet til faciliteten« (B 76 - svar
på spørgsmål 3). Dertil kommer, at regeringen ikke kan re-
degøre for, hvor alle disse penge konkret skal komme fra –
ud over at de naturligvis skal tages fra udviklingsbistanden,
som dermed yderligere udhules. Menneskerettighedssituati-
onen i Tyrkiet er katastrofal, og den bliver dårligere dag for
dag. For seriøse journalister. For borgerretsaktivister. For
folkevalgte fra oppositionen. For kurdere og andre mindre-
tal. Og for flygtninge fra f.eks. Syrien. I den situation er det
dybt kritisabelt, at regeringen ønsker at overlade regimet i
Ankara over 286 millioner kroner som en del af en foræring
fra EU på over 22 milliarder (! ) kroner. Desværre er det ik-
ke første gang, at EU-lederne lægger sig på knæ for autori-
tære regimer alene med det formål at holde flygtninge væk
fra EU’s kyster. Det samme var tilfældet med Libyens dikta-
tor Gadaffi, som blev gjort til EU’s dørvagt. Man skulle tro,
at sporene skræmte. Men det lader åbenbart ikke til at være
tilfældet.
DokumentId
Journalnummer