Til beslutningsforslag nr.
B 71
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Europaudvalget den 13. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om afskaffelse af sommerhusreglen
[af Christina Egelund (LA) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 23. februar 2016
og var til 1. behandling den 18. marts 2016. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Euro-
paudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA og
ALT) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
Danmark siden 1973 – og dermed siden sin tiltræden af Det
Europæiske Fællesmarked – har haft en bestemmelse, der
muliggør, at danske sommerhuse ikke kan sælges til udlæn-
dinge. DF er tilhænger af denne regel. Bestemmelsen tjener
det formål at sikre, at også almindelige danskere vil kunne
erhverve sig et sommerhus. Priserne på sommerhuse er ste-
get over de seneste år. Samtidig er interessen blandt i særde-
leshed tyske turister for at besøge Danmark heldigvis også
stigende. Sammenholdes dette, må det befrygtes, at såfremt
sommerhusreglen afskaffes, vil det medføre ikke ubetydeli-
ge prisstigninger på danske sommerhuse, og at et betragte-
ligt antal vil komme på udenlandske hænder. Det støtter DF
selvsagt ikke.
Et
mindretal
i udvalget (LA og ALT) indstiller beslut-
ningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget stiller sig un-
drende over for, at den merværdiskabelse, som flere partier
under normale omstændigheder tillægger det indre marked,
tilsyneladende ikke gør sig gældende på dette område. For
LA er det åbenlyst, at en afskaffelse af forbeholdet mod salg
af sommerhuse til udlændinge vil skabe de samme gevin-
ster, som det indre marked har tilvejebragt på andre områ-
der. LA finder det paradoksalt, at danskerne har mulighed
for at eje fritidsboliger i andre EU-lande, samtidig med at
udlændinge afskrives denne mulighed i Danmark.
I forhold til de eventuelle konsekvenser for udkantsdan-
mark håber LA, at der kan skabes opbakning til en undersø-
gelse af, hvilke konsekvenser en afskaffelse af sommerhus-
reglen vil medføre, så debatten fremadrettet kan baseres på
fakta frem for antagelser.
Alternativets medlemmer af udvalget mener, at der er no-
get helt principielt forkert i, at danskerne nyder godt af en
EU-regel, men at vi i Danmark ikke vil tillade andre EU-
borgere samme mulighed. Siden udvalgsbehandlingen af be-
slutningsforslaget ikke viste, at der er et faktuelt behov for
den danske sommerhusregel, kan ALT støtte beslutningsfor-
slaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Kenneth Kristensen Berth (DF)
nfmd.
Peter Kofod Poulsen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Marlene Harpsøe (DF) Jan E. Jørgensen (V) Marcus Knuth (V) Erling Bonnesen (V)
Jakob Ellemann-Jensen (V) Eva Kjer Hansen (V) Thomas Danielsen (V) Christina Egelund (LA) Merete Riisager (LA)
Rasmus Jarlov (KF) Jens Joel (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Kaare Dybvad (S) Mette Gjerskov (S)
fmd.
AX018858