Tak for det, og tak for støtten fra flere partier.
Der er jo sket en ny udvikling, kan man sige – faktisk i dag – hvor der kom en udmelding om, at nu var miljøministeren klar sammen med EU's agentur ECHA til faktisk at foreslå et EU-forbud mod de her farlige kemikalier.
Det er meget, meget positivt, for det er ingen hemmelighed, at vi i Enhedslisten har kæmpet for at få de her ftalater forbudt i rigtig, rigtig mange år.
Det har vi bl.a.
gjort sammen med en række andre partier her i Folketinget.
Vi har faktisk stået sammen om det her i rød blok; vi har stået sammen med Dansk Folkeparti om det.
Der skete det særprægede, efter at vi fik vedtaget et beslutningsforslag om at forbyde ftalater målrettet børn tilbage i 2010, at den daværende miljøminister, fru Karen Ellemann, faktisk gjorde forbuddet mere vidtrækkende, så man sagde, at det var et forbud mod ftalater i alle anvendelser.
Det medførte så en ftalatbekendtgørelse, som der viste sig at være nogle udfordringer med, for man blev lidt overrasket:
De her ftalater var overalt.
Man fandt dem i badedyr, i forhæng, i skoletasker, i cykelstyr – rigtig, rigtig mange steder.
Og det bremsede i første omgang ftalatbekendtgørelsen, for det viste sig at være meget, meget svært at indføre en så ambitiøs bekendtgørelse.
Men jeg synes egentlig, det meget godt viser, hvorfor EU-sporet er utilstrækkeligt.
Vi hører ofte, at når EU vurderer, at de her stoffer er farlige, så bliver de placeret på en såkaldt kandidatliste, og det er en klar signalliste til virksomhederne, og så begynder virksomhederne at få udfaset stofferne, for så ved de godt, at nu vil der måske snart komme et forbud.
Det var så ikke tilfældet her.
Og vi har altså at gøre med stoffer, som vi i rigtig mange år har vidst er dybt problematiske.
De stod på EU's kandidatliste, og alligevel har de været i rigtig, rigtig mange produkter.
Vi ved, at det er stoffer, der både er hormonforstyrrende og kræftfremkaldende.
Det er jo så også særlig bekymrende – og det hænger selvfølgelig sammen med den meget udbredte anvendelse – at det er nogle af de stoffer, der findes hyppigst, når man måler i, hvad det faktisk er, vi har i vores krop.
Så der er altså selvfølgelig den her sammenhæng mellem anvendelse af farlige stoffer og så det, vi optager i kroppen, og det, der påvirker os.
Så vi skal ikke forledes til at tro, at fordi et stof står på kandidatlisten, begynder virksomhederne at reagere.
Det er nødvendigt med et forbud.
Jeg synes også, at det, vi har gjort i Danmark, og som jeg også rejste over for Dansk Folkepartis ordfører, faktisk viser, at det, at vi kaster kræfterne ind i tingene, at vi begynder at tage initiativer til noget nationalt, rykker.
Det tager tid, ja, men det rykker alligevel.
Jeg glæder mig meget til at få mere viden om, hvad det her konkrete forslag indeholder – om det er alle anvendelser, det indeholder, eller om det kun er nogle, og hvornår vi kan forvente at det træder i kraft.
Og det er derfor, jeg synes, det stadig væk er relevant at opretholde det her forslag – altså fordi vi er nødt til at dykke ordentligt ned i det og se på, hvad det er, EU måske er på vej med, før vi konkluderer, at et nationalt forbud ikke er nødvendigt længere.
Tak for ordet.