Til beslutningsforslag nr.
B 22
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 14. januar 2016
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om kommunalbestyrelses- og
regionsrådsmedlemmers vederlag ved orlov
[af Pernille Skipper (EL) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 30. oktober 2015
og var til 1. behandling den 15. december 2015. Beslut-
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Social- og Indenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til social- og indenrigs-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV og KF) indstiller beslut-
ningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (DF, EL, LA, SF, ALT) indstiller
beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Venstres, Radikale Venstres og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er imøde-
kommende over for at se på problemstillingen, men afviser
beslutningsforslaget, da ændringer i givet fald forudsætter
en ordentlig analyse af reglernes virkning i praksis og af
mulige modeller for en løsning, som tager højde for de for-
skellige vilkår, som kommunal- og regionalpolitikere har i
forhold til folketingsmedlemmer. Social- og Indenrigsmini-
steriet har igangsat en undersøgelse af kommunernes og re-
gionernes praksis for anvendelse af de gældende regler, som
forventes afsluttet i løbet af foråret 2016. Det vil derfor være
uhensigtsmæssigt, hvis Folketinget på forhånd binder mini-
steren til en bestemt løsning.
Dansk Folkepartis, Enhedslistens, Liberal Alliances, So-
cialistisk Folkepartis og Alternativets medlemmer af udval-
get mener fortsat, at der skal være mulighed og respekt for,
at kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmer skal ha-
ve deres liv med familien og deres civile arbejde til at hæn-
ge sammen. DF, EL, LA, SF og ALT mener dog samtidig, at
der bør gælde de samme regler som for andre hverv, og som
gælder på arbejdsmarkedet: At man selvfølgelig skal have
vederlag og mulighed for at indkalde en stedfortræder, når
det handler om sygdom, barsel, graviditet, adoption osv. Når
det gælder ferie, uddannelse og arbejdsmæssige begrundel-
ser for fravær, bør der også være mulighed for at indkalde
en stedfortræder, men så bør der ikke samtidig udbetales ve-
derlag til den, som holder fri fra hvervet som folkevalgt. DF,
EL, LA, SF og ALT bemærker desuden, at kommunalbesty-
relsesmedlemmers vederlagsforhold ikke er en del af den så-
kaldte Vederlagskommissions arbejde, som flere partier el-
lers pegede på under førstebehandlingen af beslutningsfor-
slaget. Da både eksempelvis Socialdemokratiet og Radikale
Venstre under førstebehandlingen pegede på, at Vederlags-
kommissionens arbejde var årsagen til, at de ikke ville stem-
me for beslutningsforslaget, virker det mærkeligt, at partier-
ne nu ikke stemmer for alligevel, men finder en anden for-
klaring. DF, EL, LA, SF og ALT er uforstående over for,
hvad man egentlig har behov for at undersøge, og mener ik-
ke, at der er behov for at forhale beslutningsgangene yderli-
gere.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX018212