Til beslutningsforslag nr.
B 20
Folketinget 2015-16
Beretning afgivet af Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget den 00. april 2016
2. udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om det nationale klimamål 2020
[af Mette Abildgaard (KF) og Søren Pape Poulsen (KF)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 29. oktober 2015
og var til 1. behandling den 17. december 2015. Beslut-
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 6 møder.
2. Politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, V, EL, ALT, RV, SF og KF) ud-
taler:
Danmark skal have en klimapolitik, hvor høje grønne
ambitioner forenes med sund fornuft til gavn for forbrugere
og virksomheder. Det er vigtigt, at Danmark er aktiv og am-
bitiøs i forhold til at løse klimaudfordringerne af hensyn til
kommende generationer. Men det er samtidig vigtigt, at kli-
maindsatsen er omkostningseffektiv og gennemføres under
hensyn til vækst, dansk erhvervslivs konkurrenceevne og
beskæftigelsen generelt. Klimaindsatsen skal skabe jobs og
ikke koste jobs.
På baggrund af den offentliggjorte status fra Klimarådet,
og dets anbefaling om fastholdelse af 40 pct.-målsætningen,
skal det konkretiseres, hvordan der kan ske en realiserbar re-
duktion af Danmarks udledning af drivhusgasser frem mod
2020 med op til 40 pct. (i forhold til 1990 niveau). Dette
skal ske uden at forringe vores vækst, virksomhedernes kon-
kurrenceevne eller beskæftigelsen. Det er op til aftaleparter-
ne for de fremadrettede finanslove at pege på finansiering af
yderligere klimapolitiske initiativer.
Endelig skal regeringen fastlægge et samlet nationalt re-
duktionsmål for 2030 senest medio 2017.
Socialdemokratiets, Enhedslistens, Alternativets, Radika-
le Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udval-
get bemærker endvidere, at disse partier støtter beslutnings-
forslaget samt kravet om, at regeringen skal fastlægge et
samlet nationalt reduktionsmål for 2030 senest medio 2017.
Opbakningen til beslutningsforslaget viser, at der fortsat
er et grønt Folketingsflertal, der står fuldt og helt bag Dan-
marks klimamål om en reduktion af CO
2
på 40 pct. i 2020.
Vi konstaterer, at Danmarks førerposition på det grønne
område hidtil har givet os titusindvis af grønne job og en
bugnende eksport af løsninger i forbindelse med den grønne
omstilling, herunder teknologi til energibesparelser, til ved-
varende energi og til energieffektivisering. Den ambitiøse
klimapolitik har således været et plus for erhvervslivet og
for det danske samfund.
En erhvervsudvikling baseret på sund fornuft indebærer
også, at den danske erhvervssektor løbende tilpasser sig de
globale udfordringer og de globale konkurrenceforhold. Vi
har gennem årtier set, hvorledes sektorer i erhvervslivet af-
vikles, mens nye opstår. Sådan vil det også være som følge
af den voksende fokus på klimaproblemet.
Hvad angår selve klimaeffekten af en ambitiøs dansk kli-
mapolitik hævdes det lejlighedsvis, at det jo ikke nytter no-
get i global sammenhæng, om Danmark reducerer lidt mere
eller mindre. Det er ganske rigtigt. Men her ser man helt
bort fra den store afsmittende effekt, det har på andre landes
klimapolitik, at der findes foregangslande som Danmark,
som demonstrerer, at vi kan bevare et velfærdssamfund med
grøn omstilling og vedvarende energi. Det virker som inspi-
ration for andre landes regeringer, herunder Kinas, for andre
landes forskere, ngo’er og befolkninger. Derfor rækker den
danske påvirkning af den globale reduktion i drivhusgasser
langt ud over de danske grænser.
DokumentId
Journalnummer