Til beslutningsforslag nr.
B 190
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 26. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om klare regler for og nye forslag til
ledsageordning
[af Karina Adsbøl (DF) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 26. april 2016 og
var til 1. behandling den 19. maj 2016. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller beslutningsforsla-
get til
forkastelse.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget noterer, at der
er enighed med social- og indenrigsministeren, jf. ministe-
ren tale ved 1. behandling af beslutningsforslaget om, at in-
tentionerne i beslutningsforslagene nr. B 86 (om ret til led-
sageordning til borgere med udviklingshæmning m.fl.) og
nr. B 174 (om forbedrede opsparingsregler i forbindelse
med ledsageordning for børn og voksne med handicap) ind-
går i kommissoriet for en arbejdsgruppe. Det er dermed vig-
tigt, at arbejdsgruppen undersøger og kommer med løs-
ningsforslag til, hvordan ledsagelse også kan omfatte social-
pædagogisk bistand, og hvordan ledsageordningens opspa-
ringsregler kan forbedres.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at der ikke
er behov for en arbejdsgruppe, der undersøger behovet for
indførelse af brugerbetaling på området. Adgangen til ledsa-
gelse for borgere, som ikke kan færdes alene på grund af be-
tydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
skal ikke afhænge af den enkelte borgers betalingsevne. Den
skal være en rettighed, således at der sikres lige adgang til
ledsagelse.
EL ønsker at udbrede den eksisterende ledsageordning,
hvor kommunalbestyrelsen skal tilbyde 15 timers ledsagelse
om måneden, således at f.eks. borgere med udviklingshæm-
ning og senhjerneskade, der i dag er udelukket fra at bruge
ledsagerordningerne efter servicelovens §§ 45 og 97, bliver
omfattet af retten til ledsagelse. En sådan rettighed bør sik-
res hurtigst muligt, og en lovændring kunne efter EL’s op-
fattelse gennemføres meget hurtigt uden at afvente resultatet
af arbejdet i en arbejdsgruppe som den foreslåede. Da det i
dette folketingsår imidlertid ikke har været muligt at samle
flertal for at lade de nævnte grupper af borgere med handi-
cap omfatte af ledsageordningen, vil EL understrege, at en
eventuel arbejdsgruppes arbejde bør følges op af hurtige
lovændringer, der sikrer retten til ledsagelse til borgere med
udviklingshæmning og senhjerneskade samt en ret til at spa-
re op til 180 ledsagetimer sammen med henblik på en samlet
anvendelse, jf. de af EL stillede beslutningsforslag nr. B 86
(om ret til ledsageordning til borgere med udviklingshæm-
ning m.fl.) og nr. B 174 (om forbedrede opsparingsregler i
forbindelse med ledsageordning for børn og voksne med
handicap).
Socialistisk Folkepartis og Alternativets medlemmer af
udvalget finder, at det er vigtigt, at der med en undersøgelse
ikke åbnes op for brugerbetaling af ledsageordninger i kom-
munerne, da det kan medvirke til øget ulighed og et A- og et
B-hold på de enkelte bosteder.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX018987