Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
B 188 Bilag 6
Offentligt
1649171_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 188
Folketinget 2015-16
Beretning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 21. juni 2016
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om socialt frikort
[af Laura Lindahl (LA) og Marianne Jelved (RV) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15. april 2016 og
var til 1. behandling den 23. maj 2016. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til social- og indenrigs-
ministeren, som denne har besvaret.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
2. Politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) mener, at
der er behov for, at de mest udsatte i samfundet skal tilskyn-
des til og have gode muligheder for at arbejde f.eks. i små-
job af få timers varighed om ugen. Det skal i højere grad
være muligt, og det skal kunne betale sig for de mest udsatte
borgere at tage arbejde i det omfang, de kan magte det. Der-
for skal det gøres nemt for virksomhederne at tilbyde de
mest udsatte borgere småjob – også på dag til dag-basis.
Partierne hilser det derfor velkommen, at beskæftigelses-
ministeren under 1. behandling tilkendegav, at overvejelser
om at forbedre mulighederne for, at de mest udsatte borgere
kan tage omtalte småjob, kan ske i sammenhæng med rele-
vante forhandlinger til efteråret.
Partierne noterer sig samtidig følgende:
– At udgangspunktet for de videre overvejelser er, at det
skal være attraktivt for den enkelte at gå på arbejde både
på fuld tid og i få timer om ugen frem for alene at være
på offentlig forsørgelse, og at det skal være muligt at
identificere og afgrænse målgruppen for ordningen ud
fra objektive kriterier.
– At målgruppen skal afgrænses til de mest udsatte borge-
re, for hvem vejen til fuldtidsarbejde er lang.
At en ordning skal afgrænses til småjob, det vil sige, at
der fastsættes en øvre grænse for, hvor mange timer per-
sonen kan arbejde, eller hvor stort et beløb personen kan
tjene.
– At ordningen skal kunne administreres let og enkelt.
– At der skal tilvejebringes den nødvendige finansiering i
det omfang, der er finansiering forbundet med ordnin-
gen.
Et mindretal i udvalget (ALT og SF) støtter etablering af
et forsøg med et socialt frikort, som kan give de mest udsat-
te borgere i samfundet mulighed for at udføre småjob på dag
til dag-basis af få timers varighed om ugen i offentlige og
private virksomheder, boligselskaber m.m. uden at blive
modregnet i sociale ydelser. Ordningen har primært et so-
cialt sigte og kan være med til at give borgeren en oplevelse
af at være betydningsfuld og få anerkendelse for den indsats,
han/hun gør via umiddelbar betaling. Målgruppen skal kun-
ne afgrænses ud fra objektive kriterier, så ordningen kan ad-
skilles fra beskæftigelsesindsatser, og den skal gælde de
borgere, som står længst væk fra arbejdsmarkedet.
ALT og SF ønsker, at administrationen af ordningen skal
være så enkel og fleksibel som mulig, så det står mål med
det relativt lille omfang, arbejdet har. Samtidig skal arbejds-
miljø og forsikringsspørgsmål være afklaret, så borgerens
sikkerhed under udførelse af arbejdet sikres, og så borgeren
ikke risikerer at komme i klemme ved eventuelle arbejdsu-
lykker, eller hvis borgeren selv kommer til at forvolde skade
under udførelse af arbejdet.
Et andet mindretal i udvalget (EL) kan tilslutte sig det af
regeringen foreslåede udgangspunkt for de videre overvejel-
ser. De handler om, at det skal være attraktivt at gå på arbej-
de både på fuld tid og i få timer om ugen frem for alene at
være på offentlig forsørgelse. Derudover skal det være mu-
ligt at identificere og afgrænse målgruppen for ordningen ud
fra objektive kriterier. Herudover er det afgørende for EL, at
der skabes fuld klarhed over, hvilke regler der gælder for
AX019081
B 188 - 2015-16 - Bilag 6: Beretning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 21. juni 2016
1649171_0002.png
2
ansættelsesforholdet. Det skal sikre, at personer fra mål-
gruppen har de samme rettigheder som andre lønmodtagere,
og at der er fuld klarhed over arbejdsmiljø- og forsikrings-
spørgsmål. Derved kommer personer fra målgruppen ikke i
klemme i tilfælde af en arbejdsulykke, eller hvis de kommer
til at forvolde personlig eller materiel skade under arbejdets
udførelse.
P.u.v.
Pernille Rosenkrantz-Theil
formand
B 188 - 2015-16 - Bilag 6: Beretning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 21. juni 2016
1649171_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 188
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
1. udkast til beretning
2. udkast til beretning
3. udkast til beretning
4. udkast til beretning
5. udkast til beretning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 188
Spm.nr.
1
Titel
MFU spm. om omfanget af målgruppen for beslutningsforslaget, dvs.
hvor mange personer, der forventes at udgøre den svageste del af ser-
vicelovens § 81, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar her-
MFU spm. om, hvor målgruppen i Danmark for beslutningsforslaget
er bosat, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvilken indtægt målgruppen for forslaget har, til be-
skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
3