Til beslutningsforslag nr.
B 172
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Europaudvalget den 20. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om indførelse af en social protokol til
Lissabontraktaten
[af Finn Sørensen (EL) m.fl.]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 5. april 2016 og
var til 1. behandling den 26. april 2016. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Europaud-
valget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Sammenhæng med andre lov- og beslutningsforslag
Beslutningsforslaget har været behandlet sammen med
forslag til folketingsbeslutning om regeringens mandat til
forhandlingerne om revision af udstationeringsdirektivet (B
171).
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller be-
slutningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (DF) vil stemme hverken for eller
imod beslutningsforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at am-
bitionen om at tilføre Lissabontraktaten en social protokol er
udtryk for mere – ikke mindre – EU-regulering, og det er
derfor grundlæggende DF imod. Dertil kommer, at en ambi-
tion om en social protokol med et specifikt indhold ikke
nødvendigvis vil blive realiseret i den form, som forslags-
stillerne har forestillet sig. Tilføjelsen af en social protokol
vil således ikke per definition medføre forbedringer for løn-
modtagerne.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller
beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Enhedslistens medlemmer af udvalget beklager, at beslut-
ningsforslaget ikke kan samle flertal. En vedtagelse af be-
slutningsforslaget ville være et godt grundlag for Danmarks
indsats i kampen for at sikre, at medlemslandene og deres
fagforeninger får de fornødne redskaber til at beskytte sig
imod social dumping. EL beklager især, at DF og S ikke vil
støtte beslutningsforslaget, da disse partier i andre sammen-
hænge gerne vil støtte kampen imod social dumping. Hvad
angår DF’s argumenter, mener EL, at DF har misforstået
den europæiske fagbevægelses forslag om en social proto-
kol. En sådan protokol vil ikke føre til mere EU-regulering,
men til mindre EU-regulering, fordi den principielt vil fast-
slå det princip, at faglige og sociale rettigheder er overord-
net de økonomiske friheder til fri bevægelighed. Hvad angår
indvendingerne fra S, forekommer de selvmodsigende, da S
erklærede sig enig i de fem punkter, der fremgår af beslut-
ningsforslag nr. B 171 om regeringens mandat til forhand-
lingerne om revision af udstationeringsdirektivet, hvoraf
sikring af konfliktretten er et af dem. Herudover skal det be-
mærkes, at EU’s charter om grundlæggende rettigheder ikke
har forhindret EU-Domstolen i at begrænse konfliktretten,
således som det skete i den såkaldte Lavaldom. Det var net-
op denne dom, der førte til, at den europæiske fagbevægelse
(EFS) formulerede kravet om en social protokol. Det er
uforståeligt, at S ikke vil støtte dette beslutningsforslag i
Folketinget, når man tager i betragtning, at S i øvrigt sam-
men med dansk LO har tilsluttet sig EFS’ forslag om en so-
cial protokol på et møde i den nordiske samarbejdskomité
for de socialdemokratiske partier og de faglige landsorgani-
sationer (LO) i Norden (SAMAK).
Alternativets medlemmer af udvalget mener, at beslut-
ningsforslaget er et vigtigt værktøj i kampen mod social
dumping, fordi beslutningsforslaget viser vigtigheden af, at
faglige og sociale rettigheder ikke er underordnet økonomi-
ske friheder.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
AX018860